Zaterdag 19/10/2019

Brussel

Iets meer dan helft Brusselse bruggen en viaducten niet in goede staat

De Van Praet-brug is één van de Brusselse bruggen die deze legislatuur nog onder handen zal worden genomen. Beeld tim dirven

Bijna de helft van de Brusselse bruggen en viaducten bevindt zich in bevredigende of goede staat. Dat betekent echter ook dat iets meer dan de helft ervan niet in goede staat verkeert.

In de nasleep van het tunneldossier werd de vraag gesteld hoe het gesteld was met de bruggen en viaducten van het Brussels gewest. Maar uit een grondige inspectie van alle bruggen en viaducten, blijkt dat de toestand niet zo ernstig is als die bij de tunnels. Zowat de helft van de bruggen vereist acties op korte, middellange of lange termijn. Daarvoor werd een renovatieplan opgesteld om alle bouwwerken in een goede staat te brengen. Daarvoor is tot 2021 24 miljoen euro voorzien.

De grootste hap uit dat budget, 15,7 miljoen, is voorzien voor noodzakelijke herstellingen en renovaties. Daarnaast is 1,7 miljoen bestemd voor werken inzake veiligheid en 1,2 miljoen voor het onderhoud. Er wordt ook 5 miljoen opzijgezet voor onvoorziene uitgaven.

Het renovatieplan slorpt meer dan de helft van de middelen van het meerjareninvesteringsplan op, 24 miljoen op 43 tot 46 miljoen euro. Daarnaast gaat 13 miljoen naar de bouw van nieuwe bouwwerken, 2,7 miljoen voor dit jaar en 10,4 in 2019. 

92 Brusselse bruggen

De inspectie van alle bruggen en viaducten die door Brussel Mobiliteit beheerd worden, leert dat er op dit ogenblik geen enkele indicatie is om een bouwwerk in de categorie A2 (gevaarlijk) te plaatsen of om een verkeersverbod of -limitatie op te leggen. Dat verklaarde minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) maandagnamiddag in het Brussels Parlement bij de voorstelling van het meerjareninvesteringsplan Bruggen en Viaducten.

Het Brussels gewest telt 92 bruggen en viaducten. 68 van deze bruggen vallen volledig onder het beheer van Brussel Mobiliteit, 8 bruggen worden samen met Infrabel beheerd, en de overige volledig door Infrabel.

Uit de inspectie bleek dat er slechts twee bruggen onder de categorie A (gevaarlijk bouwwerk) vallen. De Kleine Eilandbrug (A2) is reeds sinds 2014 afgesloten. De bouw van een nieuwe brug moet in 2018 of 2019 starten, aldus Smet. Daarnaast zijn er ook problemen die de dragende structuur aantasten van de helling voor trams van de van Praatbrug (A4). De studie voor de herstelling is bezig, gaf de minister mee.

Ten slotte verwees Pascal Smet ook op de problemen die vorig jaar aanleiding gaf tot de tijdelijke sluiting van het Hermann-Debrouxviaduct. Dat viaduct zit samen met 9 andere bouwwerken in de categorie B - bouwwerken met evolutieve gebreken. De overige bruggen bevinden zich in de categorie C en D, en vertonen gebreken van gemiddelde aard en hebben verborgen gebreken. Twee bruggen van Infrabel kregen het label F, wat betekent dat het bouwwerk geen gebreken vertoont. Slechts 42 van de 92 bruggen hebben helemaal geen onderhoudswerken nodig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234