Donderdag 12/12/2019

"Iemand wil niet dat ik win..."

Beeld AFP

Daniel Ricciardo won in Sepang een race die geen venijn in de staart had, maar des te meer in de epiloog. Lewis Hamilton liet na afloop zijn frustratie aan het woord toen hij probeerde te bekomen van de kapotte motor die hem de overwinning kostte. En nam zijn werkgever in het vizier: "Iemand wil niet dat ik win." Kan tellen als insinuatie.

Formule 1 blijft een mechanische sport. Hoe zelden het tegenwoordig nog voorvalt in de race, die rookpluim van een motor die helemaal in de soep draait. Gisteren overkwam het Lewis Hamilton in de 41e van 56 ronden. Uitgerekend Hamilton. Plots weer man in vorm, daar in Sepang, na drie nederlagen op rij. Ongrijpbaar in de trainingen, dominant in de kwalificaties: bijna een halve seconde sneller dan Rosberg. Eeuwigheid in formule 1. Zelfde trend op zondag. Snelst weg, Hamilton. En meteen van zijn kwaadste klant verlost toen een dolgedraaide Vettel Rosberg in een spin duwde -van je landgenoten moet je het hebben. Situatie na 1 ronde: Hamilton vrijgeleide naar de zege, Rosberg allerlaatste. Tot die 41e ronde dus. Motor kapot. Game over. Hamilton reageerde zeer gepikeerd na de race. Samengevat: "Ik kan dit niet geloven. Er zijn acht coureurs met een Mercedes-motor (ook Manor, Force India en Williams gebruiken de Duitse V6, jb). Maar alleen met die van mijn zijn er altijd problemen. Mercedes moet me eens een duidelijk antwoord geven: hoe kan dat eigenlijk? Iets of iemand wil duidelijk niet dat ik win."

Beeld EPA

Het was snel uitgesproken, nog in de frustratie van zijn opgave, in de eerste micro onder zijn neus. Maar het kon tellen als uitspraak. Lewis Hamilton insinueerde gisteren dat Mercedes om de een of andere reden zijn teamgenoot bevoordeelt, niet meer of niet minder. In latere interviews krabbelde hij wat terug, beseffend wat hij had gezegd, en zalfde: "het team werkt zeer hard voor mij". Maar bij Mercedes waren sommigen duidelijk niet opgezet met Hamiltons eerste reactie. Teamdirecteur Niki Laude nam de Brit in bescherming. "Ik praat straks op hem in, krijg hem er wel bovenop..."

Hamilton, ook nog: "Er zijn nog vijf races, maar dit zou een van de koersen kunnen geweest zijn die beslissend was voor de titelstrijd. Het wordt moeilijk." 'Moeilijk' zoals in: 23 punten minder nu, dan Rosberg. Voor wie het er even heel benauwd uitzag. Eerst naar de staart van het peloton gekegeld en dan, na een dolle opmars, 10 seconden straftijd omdat hij Raikkonen opzij had geduwd ("ja, ik was misschien wel wat agressief..."). Maar Nico bleef snelle rondjes trekken en finishte ruim 10 seconden voor Raikkonen, zodat hij zijn derde plaats vasthield. En op het podium mocht met de Red Bull-jongens, die in de laatste vijftien ronden voor animo zorgden met hun duel voor de winst. Ricciardo trok aan het langste eind omdat hij voor zijn laatste stint nog een stel zacht banden had, iets sneller dan de harde van een verbeten achtervolgende Verstappen. Rosberg: "Na die moker van Vettel dacht ik dat het gedaan was voor mij, maar het kwam dus nog behoorlijk goed. Je wenst niemand een kapotte motor toe, maar het geluk stond langs mijn kant."

De cijfers ook. Rosberg won dit seizoen al acht races. Nooit in de geschiedenis van F1 werd een coureur met minstens 8 zeges aan het einde van de rit geen wereldkampioen. Zou het lot dan in statistieken geloven?

Beeld Getty Images
Beeld Photo News
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234