Zaterdag 29/02/2020

Iedereen wil een plaats in NTGent

Het NTGent, met kersvers artistiek leider Wim Opbrouck aan het roer, heeft nu al 797 abonnementen verkocht. Eind augustus vorig jaar waren dat er 443. Is dat het Opbrouck-effect? Volgens algemeen en zakelijk directeur Kurt Melens is er meer aan de hand. Een slimme programmering met meer gastregisseurs en een groep fantastische spelers bijvoorbeeld.

Gents stadstheater, met artistiek leider Wim Opbrouck, verkoopt opvallend meer abonnementen dan vorig jaar

Het Gentse stadstheater heeft ook een aantal succesvolle jaren achter de rug. De voorbije drie jaar rondde het steeds de kaap van de honderdduizend bezoekers en ook de financiële problemen waarmee het in het verleden kampte, werden grondig aangepakt.

Op 15 september gaat NTGent officieel het nieuwe theaterseizoen in. De vuurdoop van Wim Opbrouck als artistiek leider van het Gentse stadstheater wordt een wel heel opmerkelijke voorstelling: een bewerking van de Verdi-opera Aïda, waarin de hele ploeg - van acteursbende over administratie tot onderhoudspersoneel - meezingt en het publiek opgeroepen wordt hetzelfde te doen.

“Het is een uitnodiging aan de stad Gent en het Vlaamse theaterpubliek, een grote vraag tot betrokkenheid”, zegt algemeen en zakelijk directeur Kurt Melens. Toch is het niet zo dat het stuk symbool staat voor de rest van het seizoen. Melens: “Onze openingsproductie is bijzonder laagdrempelig, maar dat betekent niet dat laagdrempeligheid dit seizoen het codewoord is. Zo gaat Wim de confrontatie aan met andere kunstdisciplines, zoals de beeldende kunst en de literatuur, wat absoluut niet zo evident is.”

Nee, als hij de bijzonder goed lopende abonnementenverkoop van NTGent moet verklaren, dan heeft Melens het liever over de “slimme programmering” dit seizoen. “De programmering speelt onze nieuwe baseline ‘een huis van spelers’ ten volle uit en voert ook meer verschillende regisseurs op. We brengen acht premières en die zijn telkens van een andere signatuur. Dat is een groot verschil met de vorige jaren. Toen regisseerde onze artistiek leider Johan Simons de meeste premières. Tegelijk is Wims beleid er vooral een van continuïteit. Hij maakt geen tabula rasa met de periode-Simons, maar bouwt er net op voort.”

“Wij zijn daar altijd een heel open gezelschap in geweest”, zegt de NTGent-directeur. “Als onze mensen willen meewerken aan een goede tv-serie of film, hebben zij daar alle vrijheid in. Het komt onze naamsbekendheid en reputatie alleen maar ten goede. Daar doen we niet flauw over. Maar reduceer ons ensemble alsjeblieft niet tot Wim. Mensen als Els Dottermans, Frank Focketeyn, Elsie de Brauw, Steven Van Watermeulen krijgen nationaal en internationaal erkenning en dragen even goed bij tot ons succes.”

Dat succes komt ook niet uit de hemel vallen. Sinds de komst van Johan Simons steeg het publieksbereik van het NTGent alleen maar. De laatste drie jaar rondde het stadstheater telkens de kaap van de honderdduizend bezoekers. Zo kwamen vorig jaar 128.000 mensen kijken. Ook financieel gaat het de laatste jaren een stuk beter met het NTGent. De schuldenberg van 2,3 miljoen euro is weliswaar nog niet helemaal weggewerkt, maar sinds drie jaar sluit het stadstheater wel elk kwartaal systematisch af met overschotten.

Ondertussen wordt er in de inkom van de NTGent-schouwburg druk getimmerd en geverfd. Een nieuwe leider, een nieuw interieur, redeneerden ze hier. In de hal komen overigens ook enkele uitvergrote tekeningen van de nieuwe leider tegen de muur. Ook het interieur krijgt dus een duidelijke Opbrouck-stempel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234