Vrijdag 05/06/2020

Iedereen superheld!

Jean Dufaux, een van de bekendste Belgische scenaristen, startte met Dakota een nieuwe reeks over een Amerikaans fenomeen dat in onze contreien lange tijd onaangeroerd bleef: superhelden. Maar dan op z'n Europees.

Iedereen superheld. Dat is het uitgangspunt van de nieuwe reeks Dakota (Glénat) van Jean Dufaux, na Jean Van Hamme de bekendste en zeker productiefste Belgische stripscenarist. De schepper van onder meer Jessica Blandy, De Aasgieren en Niklos Koda heeft een voorliefde voor het bovennatuurlijke, vrouwen en erotiek. Dakota is daar een een schoolvoorbeeld van, maar dat uitgerekend een Belg de kaart van het superheldengenre trekt, blijft verbazen. Niettemin slagen Dufaux en tekenaar Adamov erin om de lezer meteen mee te krijgen.

Dakota speelt zich af in een 'futuristisch' Londen waar niet zozeer het landschap en de architectuur evolueerden, maar wel de mensheid. Die bestaat uit twee soorten: superhelden en 'collapsen'. De superhelden zijn op alle gebied superieur. Ze zijn rijk, vertoeven in de beste kringen en krijgen tal van maatschappelijke voordelen. Collapsen zijn talrijker, maar totaal ondergeschikt aan de superhelden: ze zijn fysiek zwak, mentaal kwetsbaar en onderhevig aan allerhande ziekten. Paria's, kortom.

Wanneer een collaps, Gordon Ox, toch doordringt tot de verboden leefwereld van superhelden en betrapt wordt, staat Londen op zijn kop. De veiligheidsdienst D.T. stuurt agente Dakota op de collaps af. Zij merkt al snel dat de man hulp krijgt van de doodgewaande superheldin Flaming Lips. Langzaam maar zeker blijkt dat haar aanwezigheid verband houdt met de ontsnapping van een der meest gevreesde superhelden aller tijden: Dragman. Wat volgt is een kat- en muisspel tussen superhelden, met een glansrol voor de evoluerende collaps.

Er is nagedacht over Dakota. Dufaux schept een geloofwaardige wereld en toont hiermee zijn Amerikaanse collega's hoe het betere superheldenscenario er moet uitzien.

Chapeau ook voor tekenaar Adamov, met wie Dufaux al eerder samenwerkte voor De rode keizerin. Zijn Londen is allesbehalve futuristisch, wat het op eerste zicht geen SF-strip maakt. Dat stoort echter niet. Het feit dat het zich in de 'gewone' wereld afspeelt, en superhelden godzijdank geen maillots dragen, is zelfs een meerwaarde.

Dakota is vooral goed nieuws voor Dufaux, die de laatste jaren steeds reeksen opstart, maar vaak met slaapverwekkende resultaten. Het onlangs verschenen derde deel van De Genaderidders, een nieuwe cyclus uit De klaagzang van de verloren gewesten (Dargaud) was daar een pijnlijk voorbeeld van. Ouch!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234