Dinsdag 29/09/2020
'Stranger Things' seizoen 2, vanaf morgen op Netflix.Beeld NETFLIX

DM zapt

Iedereen nerd!

In de dagelijkse rubriek DM Zapt zet de cultuurredactie van De Morgen de blik op oneindig. Vandaag: Ronald Meeus ziet steeds meer kwaliteits-scifi mainstream worden.

Er staan wellicht opnieuw miljoenen kijkers klaar voor het tweede seizoen van Stranger Things, dat vrijdag losgaat op Netflix. Scifi en fantasy, genres die tot enkele jaren geleden nog uitsluitend werden geconsumeerd door nerds, zijn prestigetelevisie geworden.

Stranger Things is maar één voorbeeld van deze evolutie. Een significant deel van de wereldbevolking kijkt al enkele jaren aan een stuk uit naar een nieuw seizoen van Game of Thrones en The Walking Dead, of verslindt met veel goesting nieuwe fantasybrokken als Westworld of The Handmaid's Tale. Voor iemand die dat soort dingen ook al in de vorige eeuw consumeerde heeft het iets bevreemdends. Dingen die vroeger decennialang werden afgedaan als nerd bait zijn ineens waanzinnig mainstream.

Hoe komt dat? Het zou natuurlijk gewoon kunnen passen in een bredere, al veel langer lopende trend: dat televisie binnen verschillende nichegenres volwassen wordt. Denk aan Battlestar Galactica, dat tussen 2003 en 2009 een onverwachte culthit werd. En voor de komst van Deadwood waren er niet zo gek veel westernreeksen die op tv-zenders voor meerwaardezoekers werden uitgezonden. Er zijn intussen ook technologische doorbraken geweest in visuele computereffecten, die vandaag zo realistisch zijn dat ze misschien de suspension of disbelief van kritischere kijkers niet meer doorprikken.

Game of Thrones.Beeld screenshot

En natuurlijk zijn een aantal van die recente fantasyreeksen kwalitatief erg goed geworden. Onze geliefde wist ons twee jaar geleden warm te maken voor Game of Thrones, dankzij haar onvermoeibare enthousiasme voor de reeks. En dat kwam er niet omwille van de tovenarij en de draken – dingen die ze er naar eigen zeggen ook maar bij accepteert – maar door de koningsdramavibe die van de reeks uitgaat, en de messcherpe dialogen waarmee de personages dieper en dieper in elkaars ziel kerven. 

Escapisme

Nu, bijlange niet alle scifi- en fantasymeuk die vandaag op televisie komt, haalt dat niveau: dingen als de nieuwe Star Trek, Once Upon a Time en The Beauty and the Beast zijn vandaag nog altijd even stuitend infantiel als hun tegenhangers van pakweg twintig jaar geleden. Het is dat sciencefiction en fantasy een opmars hebben gemaakt binnen het segment van de meerwaardefictie, niet andersom.

Maar misschien schuilt er ook een diepere reden achter die plotse fascinatie voor nerdy verhalen op tv. Misschien hapert er vandaag zoveel aan de wereld dat het escapisme van auteurs-tv, die zich afspeelt in een realiteit die niet té ver van de onze verwijderd lijkt, zoals Breaking Bad, Mad Men en Fargo, gewoon niet ver genoeg meer gaat. Misschien kijken we daardoor wat makkelijker naar de sterren, of verkassen we wat sneller eventjes naar werelden die niet bestaan. Maar we verwachten dus wel nog dat de personages er iets te vertellen hebben.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234