Zaterdag 22/02/2020

Iedereen kijkt graag naar prentjes

Johan De Vos is fotograaf, recensent, auteur van enkele opgemerkte boeken over fotoanalyses en bevlogen directeur van de Academie voor Schone Kunsten in Sint-Niklaas. Hij werd gevraagd om in die KBC Galerij een fototentoonstelling naar eigen intenties samen te stellen. Het is op dat vlak zijn proefstuk.

Brussel /Van onze medewerker

Ludo Bekkers

De Vos is een man met eigenzinnige ideeën over fotografie, een idealist in zijn vak die zich voorgenomen heeft de mensen op een goede manier naar foto's te leren kijken. Daarvoor beperkt hij zich niet tot gevestigde namen maar kiest ook liefdevol voor het werk van amateurs en onbekende fotografen van wie de kiekjes vaak op rommelmarkten of in restanten van inboedels te vinden zijn. Hij struint daarom alle mogelijke vindplaatsen af en bezoekt zoveel mogelijk tentoonstellingen. Zijn aparte manier van fotografische interpretatie is schijnbaar naïef, beantwoordt niet aan de geijkte regels en verbergt nauwelijks het understatement met een knipoog naar de geoefende fotoliefhebber.

Hij heeft dus nu voor het eerst al die facetten in een tentoonstelling kunnen vatten. De titel is al een intentieverklaring op zich: De zeer korte liefde, enkele foto's in het voorbijgaan en de eerste zin uit zijn inleiding van de catalogus resumeert het hele opzet: "Deze foto's verzamelde ik uit levenslust."

Johan De Vos gaat hier op een heel beweeglijke manier met zijn gekozen materiaal om. De enigszins labyrintische opeenvolging van de galeriekamers, naar beneden, naar boven, vlakke, cleane muren en ruwe stenen wanden bieden hem de kans het speelse van zijn opzet nog feller te illustreren. Het begint bij de entree nochtans heel serieus met twee grote kleurenfoto's van Carl De Keyzer maar voorbij een smalle doorgang gaat een andere wereld open. Je moet al stevig op je benen staan om niet achterover te vallen bij het amalgaam van fotodocumenten die kriskras door elkaar je aandacht vragen. Ordinaire amateurbeelden vermengen zich met hoogstaand professioneel werk van De Keyzer, Priscilla Bistoen, het duo Christine Felten en Véronique Massinger, Freya Maes, Pierre d'Harville, Marieke Verfaillie en Edward Lucie-Smith. Er zijn de foto's die René Magritte maakte als een spielerei en de serieuzere maar ongecompliceerde opnamen van de schilder Henri Evenepoel, thuis en op reis in Algerije. En zelfs koning Juan Carlos van Spanje is aanwezig op een staatsiefoto. Een mengsel van een grote diversiteit dat soms vertedering opwekt, soms plaatsvervangende schaamte, hilariteit of gêne. Voor De Vos moet het allemaal kunnen, want het bestaat en we worden erdoor verleid. Iedereen kijkt graag naar prentjes, foto's dus en er zijn er miljoenen zodat we nog maar oppervlakkig waarnemen, hier en daar een flits ervan bijhouden in ons visueel geheugen, vandaar de zeer korte liefde. Fotomateriaal gaat inderdaad voorbij aan ons oog en slechts een klein gedeelte ervan zullen we ons herinneren. Dat zijn dan wat men noemt de sterke beelden die om een of andere reden, het onderwerp, de invalshoek, het sensationele zullen worden opgeslagen in onze menselijke computer.

De schijnbaar eenvoudige, zeg maar naïeve, manier waarop in deze tentoonstelling de foto's aan de man/vrouw gebracht worden, is natuurlijk bedrog. Men moet al een geoefend oog hebben om te kunnen onderscheiden waarin het belang en de waarde van een foto liggen en het is niet omdat het om een ordinair amateurkiekje gaat dat het ons niet zou kunnen verleiden. Johan De Vos is een uitgekiend manipulator. Gaat dat zien.

WAT: De zeer korte liefde, enkele foto's in het voorbijgaan WAAR EN WANNEER: KBC Galerij, Grote Markt 16, Brussel tot 24 december, vrije toegang dinsdag tot en met zondag van 11 tot 18 uur. Catalogus 595 frank (14,75 euro) ONS OORDEEL: "Originele, eigenzinnige maar ook relevante keuze van diverse soorten fotografie die ertoe moet bijdragen om fotografie wat beter te begrijpen door het kijken te oefenen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234