Dinsdag 26/10/2021

Ieder feestje komt ooit aan zijn eind

Angélique is een party girl, maar dan wel eentje van zestig met vier kinderen. Zoon Samuel vond hierin inspiratie en liet iedereen zichzelf vertolken voor deze autobiografische film.

Party Girl

DRAMA
Regie: Marie Amachoukeli, Claire Burger & Samuel Theis
Met: Samuel Theis, Angélique Litzenburger
Duur: 96 minuten

Eerder dit jaar werd Party Girl in Cannes bekroond met de Caméra d'Or, de prestigieuze trofee voor de beste debuutfilm. Het is wellicht de eerste keer dat die prijs uitgereikt werd aan een trio, want de jonge Samuel Theis maakte deze autobiografisch geïnspireerde film niet alleen, maar samen met Marie Amachoukeli en Claire Burger, die ook meeschreven aan het scenario. Het drietal had elkaar leren kennen op de bekende La Fémis-filmschool in Parijs.

In de Lorraine-regio, aan de grens tussen Frankrijk en Duitsland, heeft Angélique (rol van Angélique Litzenburger) zowat haar hele leven doorgebracht in het nachtleven. Als animeermeisje of entraineuse, zeg maar: uitzuipster. Ze heeft dat werk blijkbaar graag gedaan. In ieder geval: ze doet het nog altijd en zij vindt zichzelf nog altijd het hart van de party. Maar zij wordt natuurlijk ouder en de klanten worden steeds jonger.

Haar jarenlange aanbidder Michel (rol van Joseph Bour), een gepensioneerde mijnwerker, komt niet meer langs, want hij is het beu geworden om steeds voor haar gezelschap te moeten betalen. Maar hij houdt nog steeds van haar. En als zij hem, tot zijn even grote als aangename verrassing, zelf eens opzoekt, doet hij haar een huwelijksaanzoek. Voor Angélique is dat meteen dé gelegenheid voor een familiereünie. Zij wil haar vier kinderen uit verschillende relaties - de oudste zoon woont inmiddels in Parijs en de jongste dochter werd indertijd bij een pleeggezin geplaatst - opnieuw met elkaar in contact brengen.

Angélique en haar vier kinderen vertolken zichzelf in dit uit het leven gegrepen verhaal en voor de andere personages, zoals echtgenoot-in-spe Michel, werd een beroep gedaan op niet-professionele acteurs. Party Girl had dus eigenlijk ook als documentaire gedraaid kunnen worden, maar de makers hebben bewust gekozen voor een gefictionaliseerde aanpak. Een speelfilm dus met een uitgewerkt scenario, maar waarbij de dialogen door de cast desnoods aangepast en/of geïmproviseerd konden worden. Het verhaal haalt zijn spanning uit allerlei kleine, maar realistische vragen. Hoe zullen de (inmiddels volwassen) kinderen reageren? Zal Angélique zomaar afscheid kunnen nemen van het nachtleven? Zijn haar optimisme en wilde energie niet gewoon een vorm van zelfbedrog om haar ouderdom niet te moeten confronteren?

Het resultaat is een fascinerend, want onvoorspelbaar staaltje cinéma-vérité, met elementen van een sociaal drama en een romantische komedie, maar vooral een filmportret van een toch wel heel speciale vrouw.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234