Donderdag 27/02/2020

Ideaal Oscarprofiel

Pas deze namiddag rond 14.30 uur weten we definitief of België met The Broken Circle Breakdown een zevende Oscarnominatie (voor beste niet-Engelstalige film) in de wacht heeft gesleept. Wat ons betreft moet de champagne nu al zeker liggen te koelen.

Neen, we zijn hier niet chauvinistisch, want The Broken Circle Breakdown duikt momenteel op in zowat alle pronostieklijstjes die op het internet en elders te vinden zijn. De andere grote kanshebbers op een nominatie zijn La grande bellezza van Paolo Sorrentino (Italië), The Grandmaster van Wong Kar-wai (Hongkong), Jagten van Thomas Vinterberg (Denemarken) en Zwei Leben van Georg Maas (Duitsland). Een opvallend Europees lijstje dus.

Eind december werd alvast de eerste kaap genomen toen de Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS) haar shortlist van negen kandidaten in de categorie voor beste niet-Engelstalige film bekendmaakte. Op dat moment maakte Broken Circle nog gewoon deel uit van de 76 films die door hun respectieve landen waren ingezonden.

Complex

Het feit dat de Academy die eerste selectie overlaat aan de landen zelf, verschilt van de procedure bij de Golden Globes van de Hollywood Foreign Press Association (HFPA). Die buitenlandse correspondenten doen gewoon hun eigen zin. Dit jaar nomineerden zijn bijvoorbeeld twee films die niet door hun land van herkomst voor de Oscars werden ingestuurd, namelijk La vie d'Adèle van Abdellatif Kechiche (Frankrijk) en de animatiefilm The Wind Rises van Hayao Miyazaki (Japan). Uiteindelijk ging de Golden Globe voor beste buitenlandse film naar La grande bellezza van Paolo Sorrentino. Die film blijft dus, samen met Jagten van Thomas Vinterberg, geduchte Oscarconcurrentie.

De zesde staatshervorming van ons land mag dan wel een bijzonder ingewikkeld (en controversieel) juridisch kluwen zijn, bij de Academy in Hollywood houden ze ook wel van complexe procedures, zeker wat de Foreign Language-categorie betreft. Dat reglement is de afgelopen jaren al vaak veranderd, aangepast en bijgestuurd, onder meer omdat de selectie van de vijf genomineerde films dikwijls voor controverse zorgde.

Ingreep

We proberen de huidige procedure zo helder mogelijk samen te vatten. De shortlist wordt opgesteld door het zogenaamde Phase 1 Committee, bestaande uit enkele honderden Academyleden uit Los Angeles, die (weliswaar opgesplitst in groepen) alle inzendingen bekijken tussen midden oktober en midden december. Dat levert in totaal zes kandidaten op. Dan komt het Foreign Language Film Award Executive Committee in actie om nog eens drie films te kiezen. Die ingreep is duidelijk bedoeld om te vermijden dat bepaalde keuzes van dat Phase 1 Committee voor al te veel mediaherrie zouden zorgen. Ook het feit dat die tientallen (vaak obscure) buitenlandse films eigenlijk alleen maar (kunnen) bekeken werden door Academy-leden die daar de nodige tijd voor hebben - die met andere woorden niet meer actief en/of al hoogbejaard zijn - heeft zeker meegespeeld bij de beslissing om het Executive Committee een en ander te laten bijsturen met drie bijkomende filmtitels.

De afslanking van de shortlist van negen films tot vijf Oscarkandidaten gebeurt dan door wat de Academy zelf nogal vaag omschrijft als specially invited committees in New York en Los Angeles. Het is dus die selectie die vandaag openbaar wordt gemaakt.

Een belangrijke nieuwigheid, waarvan de impact op dit moment helemaal niet kan ingeschat worden, is dat er voortaan dvd's van de vijf genomineerde buitenlandse films naar de meer dan 6.000 leden zullen opgestuurd worden, zodat voortaan de hele Academy kan meebeslissen over de uiteindelijke winnaar. In principe moeten ze wel de vijf films bekeken hebben, maar dat wordt eigenlijk niet gecontroleerd. Vroeger werd over de winnaar beslist door de (enkele honderden) leden die de moeite namen om naar de officiële Academy-screenings van de genomineerde buitenlandse films te gaan kijken.

Het feit dat de hele Academy nu mag meebeslissen, impliceert dat films die in de aanloop van de Oscarrace al wat bekendheid hebben gekregen (bijvoorbeeld door festival- en andere prijzen) over een higher profile beschikken. Wat dat betreft, is The Broken Circle Breakdown, dat deze week nog in Palm Springs bekroond werd, zeker niet kansloos. En dat is een understatement.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234