Dinsdag 07/07/2020

Iconen van de jaren ’90 heersen over de radiogolven

Voor het tweede jaar op rij is Pearl Jam erin geslaagd om die andere trots van Seattle van de troon te stoten in StuBru’s Album 100. Nirvana’s legendarische Nevermind moest opnieuw de duimen leggen voor Ten. De jaren ’90 waren over de hele lijn trouwens het sterkst vertegenwoordigd in deze lijst van de jongerenzender, die jaarlijks bij zijn luisteraars peilt naar de honderd beste platen uit de popgeschiedenis.

Belgische artiesten presteren dit jaar onder de verwachtingen in StuBru’s Album 100

De populairste namen in die lijst bleken Radiohead en Muse (vier keer), maar ook de Beatles, dEUS, Metallica en Pink Floyd gaven een knappe drie keer present. Ondanks het grote succes op festivals en in clubs bleek dance dan weer zo goed als onzichtbaar: Daft Punk en Air strandden respectievelijk op een 44ste en 66ste plaat.

Verder was het ook acht uur lang vruchteloos zoeken naar classics uit de zwarte muziek. Hiphop, dancehall en motownsoul werden schromelijk over het hoofd gezien, al was Bob Marley wél van de partij met Babylon by Bus (79), en steeg Prince aanzienlijk met Sign o’ the Times (van 61 naar 34). Niettemin moest hij tegelijk vijftien plaatsen afstaan met Purple Rain (83). Verder bleek de luisteraar vooral pap te lusten van de halfbloedpop van Paul Simons Graceland (91), de vertimmerde Alan Lomax-recordings van Moby’s Play (75) of de succulente soul van Amy Winehouse (99).

Traditioneel werden de hoogste regionen in de top 10 beheerst door nineties-platen van bands als Pearl Jam, Nirvana, Radiohead, Muse en Metallica, maar ook de ‘jongere honden’ van Muse, Queens of the Stone Age en Arctic Monkeys kregen een plaatsje op het ereschavot.

De hoerastemming waarin de Belgische rockscene de laatste jaren verkeert, verstomde dan weer op Hemelvaartdag. In de Album 100 bleken de Belgen zelden sant in eigen land.

Zo kwamen slechts zes cd’s van inheemse makelij voor in de lijst, waarvan er drie al de dEUS-stempel droegen. Helaas maakte de Antwerpse groep zelf ook een vrij ontgoochelende beurt: In a Bar under the Sea (89) van dEUS maakte zelfs de opmerkelijkste sprong achterwaarts, goed voor een verlies van 67 plaatsen, terwijl Pocket Revolution verdwenen bleek uit de lijst - net als Outsides van Arsenal trouwens. Worst Case Scenario (29) dook nog net op in de top 30, terwijl The Ideal Crash (49) de top 50 mee afsloot. Verder fungeerden Admiral Freebee (87), K’s Choice (86), en Black Box Revelation (90) als rode lantaarns, hoewel die laatste twee wel voor het eerst hun intrede maakten in de top.

Daarnaast kreeg ook Coldplay rake klappen - Parachutes én X&Y haalden de top 100 zelfs niet langer. Editors daarentegen won veertig plaatsen sinds vorig jaar met An End Has a Start (22). Even opmerkelijk was de krachttoer van Simple Minds, die met New Gold Dream een tijgersprong van 41 plaatsen maakten sinds 2009. Ook Joy Division ging er flink op vooruit: dertig jaar na de zelfmoord van frontman Ian Curtis steeg Closer evenveel plaatsen, terwijl Unknown Pleasures verschoof van 48 naar 38.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234