Woensdag 03/06/2020

IBM waarschuwt dat zich dit jaar de eerste problemen zullen voordoen

Volgens informatica-bedrijf IBM zit er in een moderne wagen 60 megabyte aan software en telt hij 20 processoren

Computervirus kan ook uw auto doen crashen

Zowel de boordelektronica in auto's als computervirussen worden zodanig complex dat ze een dezer elkaar zullen tegenkomen, waarschuwt informatica-gigant IBM. Met andere woorden: ooit komt er wellicht een dag dat een computervirus auto-ongelukken kan veroorzaken.

Brussel

Eigen berichtgeving

Ronald Meeus

Naast de virussen, spamaanvallen, pop-ups en binnenkruipende spyware op pc's, zijn lui die malevolente software schrijven hun pijlen op andere platformen aan het richten, zegt informaticagigant IBM: er duiken in toenemende mate virussen op die mobiele telefoons en zakcomputers treffen, en in 2005 verwacht het bedrijf de eerste tekenen te zien van virussen die doorstoten naar ingebouwde computers, zoals de boord- en navigatiesystemen van auto's.

Een gemiddelde nieuwe wagen bevat ongeveer 60 megabyte aan software, en draait met een twintigtal microprocessoren, zegt IBM. Bovendien worden de toegangsmogelijkheden van zulke virussen groter: een navigatiesysteem heeft vaak een pc nodig om van updates te worden voorzien, waardoor het prospectieve virus al kan worden doorgegeven. Steeds meer auto's worden ook uitgerust met draadloze Bluetooth-technologie, en die heeft in 2004 al bewezen dat ze in staat is om virussen door te geven: het Cabir-virus, dat vorig jaar werd ontdekt, blijkt zich alvast op mobiele telefoons van de betere soort te kunnen repliceren door middel van Bluetooth. Volgens het Amerikaanse studiebureau Telematics Research Group zullen er in 2005 minstens zeventien automobielmerken zijn die auto's met Bluetooth maken. In 2004 waren dat er nog maar zeven.

Door het feit dat ze én steeds meer afhangen van boordelektronica én ook nog eens de poorten naar de buitenwereld openzetten, worden auto's dus stilaan een gedroomd doelwit voor virusmakers, denkt IBM. Zoiets betekent dat het computervirus dat vandaag de computer van zijn slachtoffer kan doen crashen, morgen misschien een auto-ongeluk kan veroorzaken door tijdens de rit cruciale systemen te doen uitvallen of te ontregelen.

"Dat is technisch mogelijk, maar zover zijn we nog lang niet", zegt hoofdanalist Graham Cluley van het Britse computerbeveiligingsbureau Sophos. "Het infecteren van een auto zou ook bijna zeker een gerichte actie moeten zijn: de mogelijkheden om binnen te geraken zijn immers geringer. Virussen verspreiden zich zo snel over pc's omdat ze met elkaar geconnecteerd staan op het internet."

De steile opmars van elektronica in de auto heeft echter al vervelende incidenten opgeleverd, die telkens werden teruggebracht tot de software die in de auto zit. Dat gebeurde vooral bij nieuwe uitvoeringen van luxemerken als Mercedes, BMW of Range Rover. Op de automobielwebsite AutoSpies, bijvoorbeeld, kwamen honderden meldingen van de BMW 7, die door toedoen van fouten in de software ineens naar een sukkelgangetje ging op de autosnelweg. "Een aantal merken, zoals Mercedes, wilde enkele jaren geleden zoveel mogelijk boordelektronica installeren, en ging daar ook te ver in", zegt hoofdredacteur Alain Devos van het automobielblad Autowereld. "Ze hebben zich daar een beetje in vergaloppeerd en geven dat ondertussen ook toe."

Maar dat soort softwarefouten kan ook worden opgewekt. Zeker gezien het feit dat zelfs in de motor van moderne wagens de software stilaan de bepalende factor begint te worden: het houdt immers meer steek om voor elk model dezelfde motoren te fabriceren en daarna elementen als vermogen softwarematig aan te passen. Maar wat als die software wordt gehackt? "Als mijn pc thuis door een virus kan worden geveld, kan de software in mijn auto dat in principe ook", zegt Devos. "Zelfs de injectie wordt tegenwoordig elektronisch bestuurd, en alles is met elkaar gelinkt: vroeger stonden alle zekeringen in een auto los van elkaar, tegenwoordig staan ze allemaal in verbinding met de boordcomputer. Nu lijkt het me zinnig dat autofabrikanten niet zo snel de werking van hun software voor een groot publiek beschikbaar maken en dat ze voor een scheiding tussen de informatica- en elektronicasystemen in de wagen blijven zorgen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234