werk
IBM roept zijn thuiswerkers terug
Thuiswerk is over zijn hoogtepunt heen. Dat is tenminste de overtuiging van Amerikaanse technologiereus IBM. Die roept haar hele Amerikaanse marketingafdeling terug 'binnen', zo schrijft Het Laatste Nieuws. Terug naar 'koffiemachine-effect', net nu 23 procent van de Belgen soms tot geregeld van thuis werkt?
IBM was sinds de jaren 80 één van de pioniers van het thuiswerken. In 2009 werkte al 40 procent van haar Amerikaans personeel van thuis uit, met dank aan e-mail, webcam, video-conferenties en chatkanalen. Het techbedrijf sloot in Amerika 78 miljoen vierkante meter aan kantoorruimte, wat een jaarlijkse kostenbesparing van 92 miljoen euro opleverde.
Michelle Peluso, de nieuwe chief marketing officer, verandert dat geweer nu van schouder. Niet elk departement moet het thuisbureau weer ruilen voor een desk op kantoor, enkel de snelst veranderende en innoverende sectoren. IBM 'co-lokaliseert' haar 2.600 thuiswerkende marketingmensen over zeven hoofdkantoren. "Welke voordelen we zoeken in fysiek samenwerken? Snelle communicatie, wendbaarheid, creativiteit en échte leerervaringen", aldus Peluso.
IBM is niet de eerste kanarie in de mijn. Ook internetbedrijf Yahoo schroefde thuiswerk terug. Facebookwerknemers die verhuizen naar het hoofdkantoor krijgen een bonus van 9.000 euro en Patrick Pichette, CFO van Google, antwoordde in 2013 veelzeggend op de vraag hoeveel werknemers van de internetgigant thuis werken: "Zo weinig mogelijk."