Dinsdag 22/06/2021

Opinie

Hypocriet: Dutordoir zal de schuld van alles krijgen, niet de regering die de geldkraan dichtdraait

Sophie Dutordoir wordt de nieuwe NMBS-baas. Beeld Tim Dirven
Sophie Dutordoir wordt de nieuwe NMBS-baas.Beeld Tim Dirven

Marc Hooghe is politicoloog aan de KU Leuven en treinreiziger.

Sophie Dutordoir krijgt een ondankbare taak: de reiziger wil meer comfort en stiptheid – de regering wil besparen op de NMBS.

Het is waarschijnlijk een van de nuttigste jobs van het land: ook wie zelf nooit de trein neemt, profiteert elke dag mee van de NMBS. Stel je voor dat de honderden mensen die elke morgen op het perron staan te wachten wél de auto zouden nemen. De verkeerschaos zou niet te overzien zijn, en dan hebben we het nog niet eens over de onveiligheid en de luchtverontreiniging. Zelfs de verstokte filerijders hebben dus alle reden om de spoorwegen dankbaar te zijn: zonder de NMBS werden de opstoppingen gewoon eindeloos.

Marc Hooghe. Beeld rv
Marc Hooghe.Beeld rv

Maar tegelijk is het ook een van de ondankbaarste jobs van het land: mensen klagen graag. Als het niet over het weer is, dan is het wel over de trein. Vijf minuten vertraging, spoorlopers, een afgeschafte trein: het is telkens opnieuw de NMBS die het gedaan heeft. NMBS-baas Cornu heeft echter gelijk als hij stelt dat we ons als verwende kinderen gedragen. Voor een ticket van Brussel naar Luik betaal ik precies 15 euro. Een ticket voor een gelijke afstand in Groot-Brittannië kost ten minste 36 euro, afhankelijk van het tijdstip en de trein. Tja, als we de prijzen verdubbelen, dan heeft de NMBS inderdaad veel meer geld om te investeren in stiptheid en comfort voor de reizigers.

Zoals al haar voorgangers komt Dutordoir dus tussen hamer en aambeeld terecht. Aan de ene kant zijn er de reizigers die een steeds betere service eisen, maar het mag niet te veel kosten. Aan de andere kant is er de regering, die vooral wil besparen op de spoorwegen, omdat men ten onrechte denkt dat elke hardwerkende Vlaming een bedrijfswagen heeft. Ook nu bleek dat het veroveren van een bestuursmandaat voor de N-VA belangrijker was dan het garanderen van goed bestuur bij de spoorwegmaatschappij. De hypocrisie is dan nog dat uitgerekend een Kamerlid van die partij in deze krant een uitgebreid boodschappenlijstje presenteert aan Dutordoir, terwijl haar eigen partij aandringt op verregaande bezuinigingen (Inez De Coninck, 'Beste nieuwe NMBS-baas, investeer in echte vooruitgang voor de reizigers').

Het fundamentele probleem is dat het publiek altijd de verkeerde schuldige aanwijst: het zal wel de NMBS-baas zijn die verantwoordelijk is voor alle problemen. Zij moet het immers uitvoeren. Maar het is de regering die beslist heeft dat de NMBS 800 miljoen minder kan investeren dan noodzakelijk. Om de een of andere redenen slaagt de publieke opinie er niet in beide elementen aan elkaar te knopen. Als de vertragingen toenemen, dan is dat niet omdat de NMBS-baas dat zo wil, maar wel omdat de regering onvoldoende investeert in uitrusting en voertuigen.

De besparingen van de regering betekenen dat noodzakelijke investeringen worden uitgesteld. De kans wordt kleiner dat we ooit in ons leven nog een afgewerkt station Gent-Sint-Pieters zullen zien, of een volledig uitgewerkt expressnet rond Brussel. We krijgen daarentegen wel treinen zonder begeleider, met alle problemen van dien inzake veiligheid en informatie. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de onvermijdelijke stakingen van de treinbegeleiders tegen een dergelijk besparingsplan. Wat even voorspelbaar is: het zal Dutordoir zijn die de schuld van alles krijgt – niet de regering die beslist heeft de geldkraan voor de spoorwegen dicht te draaien.

In feite verdient zo’n ondankbare functie toch veel meer dan 290.000 euro per jaar.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234