Dinsdag 17/05/2022

'Hypermodern, maar het marcheert nog niet'

'Wij zijn niet te vroeg. De leverancier van de sorteermachines was te láát'

Frans Steenhoudt / 'Na het weekend zijn alle postproblemen opgelost'

De Post lag de voorbije dagen onder vuur. Mensen uit het Leuvense klagen dat ze hun brieven niet op tijd besteld krijgen. Nochtans geldt onverminderd de slogan 'Vandaag gepost, morgen besteld'. Hoofdreden voor de vertraging is de grote verhuis van het oude Brussel X aan de Fonsnylaan - de gebouwen deden dienst sedert het expojaar 1958 en waren verouderd - naar een gloednieuw en hypermodern sorteercentrum op het Klein Eilandje. Tegelijk werd de activiteit van Leuven X opgeslorpt.

Brussel X, 13 u.30. Het reusachtige postsorteercentrum ligt er wat verlaten bij. Binnen een halfuurtje worden de ploegen gewisseld. Een nieuwe lichting postmannen zal dan de loskade bevolken en tot 10 uur 's avonds karretjes op de vrachtwagens rijden. De ochtendspits is voorbij, de namiddagspits is in aantocht. Op de kade staan ontelbare karretjes - containers heten ze in het postjargon - met daarin de brieven voor de verschillende Brusselse kantoren. "Er zijn containers en er zijn rode bakken", zegt Luc De Lausenay, die de verhuis en de werking van het nieuwe centrum in goede banen moet leiden. "Die worden van hieruit naar alle postkantoren in Brussel en Vlaams Brabant verdeeld."

Wat verder op de loskade staan lange rijen karretjes. De ploegenwissel is nog maar net achter de rug of een hele trits verse vrachtwagens komt aangereden. Het lossen en laden verloopt vlot. Daar kan de vertraging niets mee te maken hebben. "Il ne faut pas rêver, monsieur", zegt een postman. Boven zijn blauwe uniform hangt de typische grijze postkiel open. "We zijn hier nog maar veertien dagen bezig. Wat de chefs over die vertragingen vertellen, moet je allemaal niet geloven. Het ziet er allemaal modern uit maar het marcheert niet zoals het hoort. Aan ons ligt het niet. Ze zijn gewoon te vroeg verhuisd."

"Te vroeg?", fronst De Lausenay zijn wenkbrauwen. "We zaten vast aan de timing die van tevoren was bepaald. Wij zijn niet te vroeg. De leverancier van de sorteermachines was te láát. Op dit ogenblik werken nog maar vier van de zeven sorteermachines voor normale poststukken (brieven, normaal formaat). Twee andere zijn in de opstartfase en worden nu klaargemaakt voor gebruik. De laatste moet nog gemonteerd worden. Die montage is specialistenwerk. Vergeet niet dat we het modernste machinepark ter wereld hebben. Elke sorteermachine kan 36.000 brieven per uur verwerken. Ons sorteercentrum kan 2,5 miljoen stukken aan per dag."

Tegenover de loskade graven grote graafmachines een diepe put. "Daar komt de nieuwe garage", weet De Lausenay. "Langs de andere kant is nog een loskade en wat verder rijden de posttreinen zo het sorteercentrum binnen." Binnen in het nieuwe gebouw, voor wie langs de grote voordeur binnenwandelt wel te verstaan, is op geen kosten gekeken. De vloertegels - Italiaans marmer - fonkelen van nieuwigheid. De geruisloze liften schuiven zo voorzichtig de hoogte in dat je ze nauwelijks voelt. In de traphal geeft de vermoedelijke architect aan twee geïnteresseerden tekst en uitleg over de afwerking van de muren. "Binnenkort mag de pers ook in het eigenlijke sorteercentrum een kijkje nemen", belooft de gastheer.

Op de loskade is de hel inmiddels losgebarsten. "Daaraan komt geen einde meer tot na zes uur", puft een lader, terwijl hij zeven containers achter zich aansleept. "En vandaag is het dan nog kalm."

Frans Steenhoudt

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234