Maandag 06/12/2021

Hyères

Ik zit op een met kiezels bestrooid stenen trapje, onder de verlegen schaduw van een palmboom, hoog op een heuvel. In de verte blinkt de Middellandse Zee, iets dichterbij landt een vliegtuig uit Parijs, terwijl een helikopter met zijn wieken fladdert.

Over een halfuur, over een kwartier, over vijf minuten begint de slotceremonie van het twintigste festival van Hyères, een gerenommeerd internationaal platform voor jonge ontwerpers en fotografen. Het festival dient tegelijk als jaarlijks rendez-vous voor beeldprofessionals: behalve ontwerpers, fotografen en hun gevolg ook artdirectors, reclamemakers, museumdirecteurs, uitgevers van tijdschriften en een legertje modellen - er werden dit jaar in totaal 1.700 accreditaties uitgedeeld. De verzamelde modepers hokt in Hyères samen, in het gezelschap van enkele kranten, waaronder De Morgen. De sfeer is gemoedelijk. Men drinkt op het dorpsplein espresso's met de creative director van Wallpaper. Men maakt een strandwandeling met de hoofredactrice van de Italiaanse Vogue. Men rijdt met een beroemde créateur in een ronkende décapotable (handig overigens, want Hyères is naar verluidt de meest uitgestrekte stad van Frankrijk: de wandeling van mijn hotelkamer naar het dichtstbijzijnde strand duurt ongeveer een uur). Men discussieert over filosofische zaken: dient de modefotografie kleren te tonen?

Het belangrijkste onderdeel van het festival is, net als in Cannes, een competitie (met verschillende luiken: er zijn prijzen voor de Beste Ontwerper en de Beste Fotograaf, plus een handvol troostprijzen van sponsors). Hyères kan de carrière van een ontwerper lanceren (zie Viktor & Rolf, Gaspard Yurkievich, Christian Wijnants), al is succes nooit gegarandeerd. De slaagkansen van de fotografen liggen hoger. Dat is logisch: de pers en de reclame-industrie zijn gulzige afnemers van min of meer avontuurlijk beeld.

Villa Noailles, het legendarische hoofdkwartier van het festival, is een modernistisch kasteel, de kroon op het werk van architect Rob. Mallet Stevens, aan wie het Centre Pompidou van Parijs op dit moment een aanbevelenswaardige tentoonstelling wijdt. De vele slaapkamers van de villa worden ingericht door de mededingende ontwerpers. De jonge fotografen stellen tentoon in de kelderverdieping. De publieke ruimtes zijn gereserveerd voor miniatuurtentoonstellingen van geconfirmeerd talent. De verbluffende jurken van Azzedine Alaïa, sommige twintig jaar oud, andere recenter, zweven dit jaar over het oude zwembad. De schoenen van Pierre Hardy fonkelen in een spiegeldoos op de gelijkvloerse verdieping. De foto's van Norbert Schoerner hangen in de squashzaal, vlak bij de muur met werk van de winnaars van vorig jaar, fotografen Luciana Val en Franco Musso.

En de winnaars van de twintigste editie zijn: C-Neoon (twee Duitse meisjes die straks een capsulecollectie mogen maken voor de Britse winkelstraatketen Top Shop), de Fransman Romain Kremer (die een bijzondere vermelding kreeg voor zijn hallucinante mannenkleren) plus de Duitse Tonja Zeller en de Colombiaanse Fransman 79934321 (zij mogen elk een capsulecollectie ontwerpen voor de Franse winkelketen 1.2.3.). De fotografieprijs werd ex aequo uitgereikt aan het in Zwitserland gevestigde duo Nico Krebs & Tayio Onorato en de Amerikaanse Kathryn Miller. Hun werk verschijnt binnenkort gegarandeerd (of toch bijna) in 's werelds beste bladen en meest stijlvolle campagnes.

De verschillende tentoonstellingen in Villa Noailles lopen nog tot 16 juni. www.villanoailles-hyeres.com.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234