Zaterdag 27/02/2021

Huurder koopt eigen huis

Telenet begon als kabelbedrijf, kocht zich vorig jaar in bij een televisiebedrijf en mag zich nu ook gsm-operator noemen. Met de overname van Base, goed voor 1,325 miljard, wil Telenet zich voorbereiden op een toekomst waarin we steeds vaker via smartphones en tablets het internet op gaan.

Berichten sturen via WhatsApp, foto's delen via Instagram of filmpjes de wereld insturen via Snapchat. Zonder er bij stil te staan slingeren we via smartphones en tablets steeds meer bits en bytes het internet op. De cijfers spreken boekdelen. Een jaar geleden was 20 procent van het surfgedrag mobiel. Vandaag is dat gestegen tot 30 procent en specialisten voorspellen dat tegen eind dit jaar het mobiel-surfgedrag belangrijker zal zijn dan dat via pc. Logisch dus dat Telenet zich medio 2012 ook op de mobiele-telefoniemarkt wou positioneren. Toen al snuffelden Base en Telenet even aan elkaar, maar tot een overname kwam het uiteindelijk niet. De geïnteresseerde partijen wilden toen 'slechts' 1,8 miljard neertellen. Te weinig, vond moederbedrijf KPN.

Telenet dat toen al een aantal jaar samenwerkte met Mobistar, pakte na die mislukte overname uit met een mobiel offensief. Het lanceerde King & Kong, een vereenvoudigd gsm-aanbod waarmee het bedrijf in drie jaar tijd 895.000 nieuwe klanten wist te strikken. Een immens succes. "Net daardoor zet het bedrijf nu deze stap", zegt Stefaan Genoe, analist bij beurshuis Petercam. "Telenet betaalt Mobistar voor de data die hun King & Kong-klanten gebruiken. Dat verbruik stijgt maand na maand, terwijl die klanten gewoon hun vast maandelijks abonnementsgeld blijven betalen. De kosten voor Telenet schieten de hoogte in terwijl de inkomsten gelijk blijven. Dan kan je beter in een eigen netwerk investeren."

"De familie werd te groot om nog een huis te huren", reageert Telenet-CEO John Porter. "En dus hebben we een huis gekocht." Telenet maakt voor zijn mobiele telefonie voorlopig nog gebruik van het Mobistar-netwerk. "De overeenkomst met Mobistar loopt nog tot eind 2017. Bovendien is het Base-netwerk nog niet in staat om de overgang van de Telenet-klanten op te vangen", zegt Porter. De integratie van Base in Telenet zal niet in zeven haasten gebeuren. Ook al omdat de mededingingsautoriteiten hun fiat nog moeten geven. In de tussentijd zal Telenet met KPN, het Nederlandse moederhuis, bekijken hoe die integratie zo vlot mogelijk kan verlopen.

Door de overname van Base kan Telenet nu ook zelf de kwaliteit van het netwerk bepalen. Een belangrijke troef, nu klanten steeds vaker en steeds sneller met hun smartphone het internet op willen. Het bedrijf investeert meteen fors en trekt de komende jaren 240 miljoen euro uit voor de verbetering van het Base-netwerk.

Dat Telenet net voor Base kiest is geen toeval. "Base is vooral populair bij jongeren", vertelt professor Lieven De Marez van de Gentse onderzoeksgroep iMinds-MICT. "Zowat 70 procent van de Base-abonnees heeft een herlaadbare prepaidkaart. En dat is een heel interessante doelgroep voor een ambitieus telecombedrijf. Die jongeren komen vroeg of laat op eigen benen te staan", legt De Marez uit. "En dan hebben ze een internet- en televisieabonnement nodig. Als ze op dat moment al een gsm-abonnement bij Telenet hebben, zullen ze ook voor die nieuwe diensten sneller voor Telenet kiezen."

Belang van distributiekanaal

Met de overname verstevigt Telenet ook zijn machtspositie op de Vlaamse audiovisuele markt. Niet alleen de content die je produceert bepaalt tegenwoordig hoe belangrijk je bent, ook wie de distributiekanalen in handen heeft mag een hartig woordje meepraten. Telenet staat als marktleider op het vlak van digitale televisie al behoorlijk sterk en krijgt daar nu met het Base-netwerk nog een extra distributiekanaal bij. Een kanaal dat in de toekomst enkel maar aan belang zal winnen.

Daar zijn ook de andere spelers op de markt zich van bewust. Het is geen toeval dat ook De Persgroep, uitgever van onder andere De Morgen en Het Laatste Nieuws en voor de helft eigenaar van televisiezender VTM, in 2012 ook geïnteresseerd was in een overname van Base.

Telenet investeerde vorig jaar in de Vlaamse markt door zich in te kopen bij televisiezenders VIER en VIJF en het productiehuis Woestijnvis. In theorie kan het bedrijf nu dus zijn eigen programma's en zenders via de eigen distributiekanalen aan zijn klanten aanbieden. Altijd en overal. "Op lange termijn is dat het ultieme streven", klinkt het. "Maar daar zijn we nog lang niet."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234