Maandag 21/06/2021

Economie

Huts creëert 400 jobs (op zijn voorwaarden)

Fernand Huts. Beeld Thomas Sweertvaegher
Fernand Huts.Beeld Thomas Sweertvaegher

Katoen Natiebaas Fernand Huts wil miljoenen pompen in e-commerce. De angel? Hij wil met logistieke bedienden werken. Die rechtszekerheid krijgt hij niet. En dus dreigt Huts ermee om de 400 jobs in Nederland te creëren.

Dat Fernand Huts met zijn investeringsplannen uitpakte, is geen toeval. Want gisteren zat Kris Peeters samen met Europees Transportcommissaris Violeta Bulc. Hamvraag is of Europa het koninklijk besluit (KB) aanvaardt dat de havenarbeid in ons land op een modernere leest schoeit. Dokwerkers mogen multitasken en werkgevers kunnen op beperkte schaal interimarbeiders inschakelen. Toch blijft de wet-Major overeind: enkel erkende havenarbeiders mogen schepen laden en lossen. Daarmee heeft Fernand Huts op zich geen probleem.

Voor logistiek en e-commerce - het online bestellen van consumptiegoederen - is het een heel ander verhaal. Huts wil die activiteit met bedienden kunnen doen. Maar volgens de letter van de wet moet je voor die taak logistieke havenarbeiders aanwerven.

Delwaidedok

In Kallo werkt Katoen Natie via zijn dochter Logisport al 20 jaar met logistieke bedienden. Huts wil dat nu ook doen aan het Delwaidedok, waar eind dit jaar 150 hectare terreinen vrijkomen. "We hebben ons bij het Havenbedrijf kandidaat gesteld voor een concessie van 31 hectare. We investeren 98 miljoen euro voor magazijnen, inrichting, machines, kantoren enzovoort. Minstens goed voor 400 nieuwe jobs."

Maar Huts wil eerst rechtszekerheid. "We vragen aan minister van Werk Kris Peeters (CD&V) al een jaar duidelijkheid over e-commerce en logistiek. Nooit kregen we antwoord. Wie snapt dat nog? Er verdwijnen dezer dagen duizenden jobs, wij scheppen er 400.

"Peeters hoeft zelfs niet zijn teksten voor Europa te wijzigen. Hij kan het perfect regelen op Belgisch niveau. Bpost is onze grootste concurrent voor e-commerce en mag in de haven met bedienden werken. Waarom wij dan niet?"

Conclusie: geen rechtszekerheid? Dan ook geen 400 jobs. "Ik zal jullie eens met de helikopter over Zuid-Nederland vliegen. Dan kun je zien hoe België morst met jobs. Rond Bergen-op-Zoom, Eindhoven en Venlo zijn grote logistieke zones gegroeid. Ze zijn er voor werkgevers trouwens 10 tot 15 procent goedkoper dan bij ons. In Duitsland loopt het verschil op tot 30 procent."

Stokken in de wielen

Eric Quisthoudt (liberale vakbond ACLVB) reageert kort. "We wachten nu sereen op het verdict van de Europese Commissie, maar rekenen toch op groen licht voor het KB van Peeters. Fernand Huts probeert eens te meer stokken in de wielen te steken. Overleg interesseert hem niet. Hij leeft van de confrontatie."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234