Vrijdag 14/05/2021

Idealisme

Humoristisch tegengif voor de verzuring

null Beeld Stefaan Temmerman
Beeld Stefaan Temmerman

Tijd voor een mentaliteitsverandering. Het 'servicelabo' van Gelotology lost problemen op door creatief om te springen met technologie. Soms veroorzaakt dat een bulderlach, soms een glimlach, maar altijd levert het een ontwerp met een kwinkslag op.

In het werkatelier van Gelotology vallen tussen de rondslingerende elektriciteitskabels en schroevendraaiers enkele hoogst bijzondere artefacten te spotten. Of had u al eens zoiets als een alcoholgevoelig spaarvarken, een brommende bloempot of een pratend smartphone-depot gezien?

"Het lijkt misschien vooral bricolage wat je hier ziet, maar wij nemen ons werk wel serieus", zegt Raoul Maris, een van de bezielers van Gelotology. "Onze ontwerpen afdoen als grappige gadgets is gemakkelijk, maar dat klopt niet. Alles wat hier staat, heeft een dieper fundament. Wij introduceren humor in de alledaagse bedrijfscultuur en staan voor een andere, positievere manier van denken."

De twee vrienden Raoul Maris (35) en Hans Kerkhoff (32) leerden elkaar kennen bij het gerenommeerde reclamebureau Duval Guillaume. Later werkten ze opnieuw samen bij communicatiebureau Boondoggle. Tot ze voelden dat het tijd was voor een andere aanpak. Ze zegden hun dikke bedrijfswagen en goedbetaalde job vaarwel om zich te wijden aan een ambitieus doel: met creatief design bijdragen tot een optimistischere samenleving. In maart 2013 wordt Gelotology opgericht; een bedrijfje vernoemd naar de wetenschap van de lach .

"Er zit een heuse wetenschap achter het lachen. Humor verhoogt je aandacht en helpt je dingen gemakkelijker te onthouden. Het is bewezen dat zelfs een gewone glimlach je gedrag positief kan beïnvloeden. Humor is een krachtig wapen dat onze maatschappij te weinig gebruikt", aldus Kerkhoff.

Dat klinkt allemaal goed en wel, maar hoe vat Gelotology zijn strijd tegen de verzuring dan concreet op? "Je visie tastbaar kunnen maken voor bedrijven is inderdaad een valkuil voor veel jonge start-ups", beaamt Maris. "Daarom stellen wij ons altijd voor aan de hand van enkele ontwerpen. Een concreet object zegt veel meer dan de zoveelste powerpointpresentatie."

undefined

null Beeld Stefaan Temmerman
Beeld Stefaan Temmerman
null Beeld Stefaan Temmerman
Beeld Stefaan Temmerman

Filosofie

Met klinkende namen als Alco-hol, Brompot en Meeting Motivator belichamen deze ontwerpen en staaltjes creatieve technologie perfect de Gelotology-filosofie.

Zo is de Brompot een bloempot met een verborgen vochtigheids- en bewegingssensor die je er brutaal op attent maakt wanneer hij dorst heeft. "Hé hallo, zie ik eruit als een cactus of zo?", bromt de plant je dan toe met de stem van niemand minder dan acteur Bruno Vanden Broecke.

De Meeting Motivator wil met een knipoog de dagelijkse ernst op de werkvloer even doorbreken. Het apparaat nodigt deelnemers van een meeting uit om geconcentreerder en minder afgeleid te zijn door tijdens de vergadering hun smartphones aan hem toe te vertrouwen. Opnieuw is Bruno Vanden Broecke te horen, ditmaal in een aantal foute oneliners die een loopje nemen met typische bedrijfs-slang: "Goed zo, jij laat je voicemail al het werk doen. Dat is pas delegeren!"

Hoewel het idee achter Alco-hol minder grappig is, werkt het uitgewerkte ontwerp in de vorm van een bijzonder spaarvarken alsnog op de lachspieren. Alco-hol wilt het aantal weekendongevallen veroorzaakt door beschonken jongeren naar beneden halen. Wanneer zo'n puber na een nachtje stappen thuis komt, treft hij op zijn nachtkastje een vrolijk varken met opgeheven kontje aan. Door te blazen in het - pardonnez le mot - hol van dat varkentje krijg je meteen te horen of je te veel gedronken hebt of niet. Wanneer de puber in kwestie braaf nuchter is gebleven, wordt er automatisch een bepaald bedrag op zijn rekening overgeschreven; beloninkje van een gerustgestelde mama en papa.

"Bestraffen heeft meestal weinig nut. Positief gedrag belonen werkt beter, maar gebeurt vandaag veel te weinig. Toch hebben mensen er nood aan. Aan de positieve reacties die we ontvangen op onze prototypes merk je dat de tijd rijp is voor een tegengewicht voor alle frustratie en verzuring. Het is makkelijker om te focussen op wat er misloopt, maar uiteindelijk levert die denkwijze niets op", legt Maris uit.

undefined

null Beeld Stefaan Temmerman
Beeld Stefaan Temmerman

Thomas Cook

Maar de planten water geven, vergaderen of het alcoholgebruik van je puber onder controle houden; zijn dat niet gewoon noodzakelijke kwaden? Waarom zou alles wat je doet, banaal of minder banaal, leuk moeten zijn?

"Niet alles kan leuk zijn, maar dat betekent daarom niet dat je je slecht hoeft te voelen bij een minder leuke activiteit. Wij willen geen problemen camoufleren, maar wel een structurele oplossing aanbieden; die ambitie hebben we wel. Noem het naïef, maar wij zullen koppig grote bedrijven blijven overtuigen van die andere manier van denken", aldus Maris. "Ik wil nu niet als een hippie klinken," voegt Kerkhoff daar aarzelend aan toe, "maar ons streefdoel is een positievere samenleving. Ambitieus? Jazeker, maar daar geloven we echt in."

Dat steeds meer mensen zich aangesproken voelen door de filosofie achter Gelotology blijkt uit de interesse van grote bedrijven voor hun design met een humoristische hoek af. Zo is de Meeting Motivator al in de vergaderzaal van talrijke bedrijven terug te vinden; van boekhouders tot reclamebureaus. Nu komt er ook een samenwerking op lange termijn met touroperator Thomas Cook. Een heuse primeur: voor het eerst kiest een groot reisagentschap ervoor de problemen en ongemakken van haar reizigers op een creatieve, positieve manier het hoofd te bieden. Humor heelt alle wonden, daar hebben Maris en Kerkhoff de reisgigant van kunnen overtuigen.

Maar Gelotology gaat ook minder evidente onderwerpen niet uit de weg. Zo loopt er nu een project in samenwerking met de KU Leuven en het Centrum voor Kinderzorg en Gezinsondersteuning om het hygiëneprobleem bij kinderen onder de armoedegrens aan te pakken. "In veertig jaar tijd zijn ze nooit verder geraakt dan een droge sticker in het sanitaire blok: 'vergeet je handen niet te wassen'. Kinderen enthousias-meren om telkens hun handen te wassen is best een uitdaging, maar een die we graag aangaan. We zijn niet bang om eens op onze bek te gaan."

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234