Dinsdag 29/09/2020

"Humor is vaak het dodelijkste wapen"

Zo fashionable zagen we Wim Opbrouck nog nooit: het theaterbeest pronkt op het campagnebeeld van het Filmfestival gehuld in een glitterjurk met rood gestifte lippen, eyeliner en een parelmoeren ketting. Euh... Wim?

"Ik had net de kortfilm Dag Vreemde Man gedraaid met Anthony Schatteman, een film die zich afspeelt in het travestiemilieu en dacht: waarom trek ik de lijn niet door? Een filmfestival associeer ik met verbeelding, met acteurs die je altijd in andere, vaak onherkenbare, gedaantes ziet opduiken. De moeilijkste transformatie is toch die van man naar vrouw. Op het campagnebeeld zie je mij ergens halverwege die overgang. Brandend actueel bovendien in tijden waarin de transgenderthematiek druk bediscussieerd wordt. In het theater heb ik al vaker een vrouw neergezet, dat voelde altijd prettig aan. Ik hoop dat een of andere couturier het er op een dag doorkrijgt dat mannen ook rokken mogen dragen. Ik zou de hele dag in een Schotse rok kunnen rondlopen!"

Je masterselectie bestaat uit anti-oorlogsfilms als The Great Dictator en Dr Strangelove. Welke springt er voor jou met kop en schouders bovenuit?

"Ik wil met mijn selectie een pacifistisch statement maken: die films doen me geloven dat er liefde, warmte en solidariteit is. Een film waardoor ik werkelijk van mijn sokken werd geblazen is Come and See uit 1985 van de Russische Elem Klimov. Door de ogen van een veertienjarige jongen bij de Russische partizanen, beleef je de waanzin en gruwel van de oorlog. Een beenharde, gitzwarte film over de apocalyps die een oorlog is. In het programmaboekje zette ik bij elke film: geniet ervan, maar hier ging dat niet. Deze film kan je alleen ondergaan. Voor de cinefielen onder jullie lezers: de cineast van het bekroonde Son of Saul heeft hier de mosterd gehaald."

Wat beoog je met het tonen van zulke films op groot scherm?

"Come and See, maar even goed de geanimeerde documentaire Waltz With Bashir of The Deer Hunter, zindert meer na als je er met veel mensen tegelijk naar kijkt. Toen ik Son of Saul of Dunkirk zag in de biscoop, zat de zaal telkens vol. Met hoe meer je kijkt, hoe sterker je je verbonden voelt met de geschiedenis."

Andere films zijn lichter van toon, maar daarom niet minder dwingend.

"Klopt, het comedyaspect kon ik niet links laten liggen. Humor wint nooit een prijs op een festival, terwijl het vaak het dodelijkste wapen is. Als je voorbij de lach en de slapstick kijkt, komt een zeer scherpe satire bloot te liggen."

Voor welke films in het programma loop jij warm?

"Cargo van Bevergem-regisseur Gilles Coulier is Oostends pur sang en zeer beklijvend. Heerlijk ook dat Nederland het gastland is van deze editie, met onder meer het prachtige Waterboys. Die verbroedering mag wat mij betreft vaker gebeuren. Een aanzet daartoe is de talkshow die ik zal hosten met Wilfried de Jong waarin we de Nederlandse en Belgische cinema in een ludieke boksmatch met elkaar in de clinch zullen laten gaan. Verwacht een luchtige show vol memorabele fragmenten en actes de présence van acteurs die in beide landen hebben gewerkt."

Filmfestival Oostende prijkt op de lijst van 27 Europese filmfestivals die je zeker niet mag missen. Wat maakt het voor jou zo bijzonder?

"De locatie aan de Noordzee brengt een aparte sfeer met zich mee, niet voor niets zijn veel filmfestivals aan de zee gelegen. In Oostende hangt een aparte dynamiek, en die zie ik weerspiegeld in de enorme drive van de organisatie. Bovendien is het festival niet te beroerd om buiten zijn muren te treden, zo toonden we Le petit baigneur van Louis de Funès, een van mijn favoriete films aller tijden, op groot scherm in het Leopoldpark."

8 tot 16 september op versch. locaties in Oostende.

www.filmfestivaloostende.be.

Het Cannes aan de Noordzee maakt zich op voor haar elfde editie. Wie met de Ensors naar huis gaat, weten we pas op 16 september. Je filmhonger kan je gelukkig stillen met het ijzersterke programma én de masterselectie van Wim Opbrouck. Of moeten we Wilhelmina zeggen?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234