Zaterdag 27/02/2021

AchtergrondUitkeringen

Hulpkas kan niet volgen: duizenden werklozen wachten op uitkering en krijgen geen gehoor

Wouter Indemans wacht al drie maanden op een uitkering. Beeld Tim Dirven
Wouter Indemans wacht al drie maanden op een uitkering.Beeld Tim Dirven

De Hulpkas Voor Werkloosheidsuitkeringen verzuipt al sinds de eerste lockdown onder de toevloed aan tijdelijk werklozen. Gevolg: duizenden mensen wachten op hun uitkering en krijgen geen gehoor. ‘Stel je even in de plaats van een alleenstaande met kinderen.’

Wouter Indemans (35) uit Leuven is werkzoekend sinds 1 oktober. Bijna drie maanden later heeft hij nog geen uitkering ontvangen. “Ik heb negen pogingen via telefoon gedaan, maar je geraakt simpelweg niet binnen bij de Hulpkas. Op mails krijg je geen antwoord. Ik ben uit frustratie naar hun lokale kantoor gegaan, maar dat was op dat moment dicht. Daar stond ook een jongeman die al sinds september werkloos is, maar nog niks ontvangen heeft. Ik heb gelukkig wat spaargeld en opnieuw een job in januari, maar stel je even in de plaats van een alleenstaande moeder met twee kinderen die maandenlang geen uitkering krijgt.”

De Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen in Leuven. Beeld BELGA
De Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen in Leuven.Beeld BELGA

Indemans is niet alleen. Op sociale media doen heel wat mensen hun beklag over de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen. Wie gesyndiceerd is, moet via de vakbond zijn uitkering van de RVA krijgen, de rest doet beroep op de Hulpkas. Door de toevloed aan technisch werklozen door de lockdownmaatregelen verzuipt de Hulpkas in het werk.

“Ik kreeg uiteindelijk in het kantoor toch een medewerker vast, die meteen erkende dat ze zwaar overbelast zijn”, vertelt Indemans.

Sinds de nieuwe maatregelen in november steeg het aantal tijdelijk werklozen met 43,7 procent tegenover de maand ervoor, zo blijkt uit cijfers die de RVA op dinsdag bekendmaakte. 

OCMW’s moeten bijspringen

De schuld voor de vertraging ligt niet bij de RVA, want daar is geen dossierachterstand, door de vereenvoudigde procedure die de regering heeft ingesteld voor ‘tijdelijke werkloosheid wegens overmacht corona’.

Er waren de afgelopen maanden ook klachten van wachttijden en gebrek aan communicatie bij de vakbonden, maar de Hulpkas, een overheidsinstelling, springt er boven uit. Dat is al zo sinds de eerste lockdownperiode. 

“22 maart was mijn laatste werkdag en eind juni heb ik de eerste betaling van de Hulpkas ontvangen”, zegt de 31-jarige Hanne Vandeursen uit Gent. Ook zij kon de Hulpkas lang niet bereiken. Uiteindelijk bleek haar dossier onvolledig, tot drie keer toe zelfs, waardoor elke keer kostbare tijd verloren ging. “We hebben dan druk gezet via het OCMW en de Vlaamse Ombudsdienst, want die konden we wel bereiken, en dat heeft uiteindelijk de klus geklaard.”

Nathalie Debast van de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten. 'Corona kan geen excuus zijn om het werk af te wentelen op andere instellingen.' Beeld © Stefaan Temmerman
Nathalie Debast van de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten. 'Corona kan geen excuus zijn om het werk af te wentelen op andere instellingen.'Beeld © Stefaan Temmerman

OCMW’s in het hele land krijgen te maken met burgers die hun beklag doen over de Hulpkas. “We krijgen signalen dat steeds meer OCMW dan maar voorschotten uitbetalen, wat de burgers wel helpt, maar zorgt voor extra administratieve ballast, die te vermijden is als ieder zijn job doet”, zegt Nathalie Debast van de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten. “Corona kan geen excuus zijn om het werk af te wentelen op andere instellingen.”

Gekend probleem

In maart schreef de VVSG, samen met tegenhangers in het Waalse en Brussels Gewest, de toenmalige minister van Werk hierover aan, maar omdat het probleem blijft aanslepen, bracht de verenging het begin deze maand opnieuw ter sprake in de Taskforce Kwetsbare Groepen. 

Minister van Werk Pierre-Yves Dermagne (PS) is er zich dus bewust van. Zijn kabinet laat weten dat er sinds het aantreden van de nieuwe regering verschillende maatregelen zijn genomen. Er zijn bijvoorbeeld vijftig extra medewerkers aangeworven, maar die moesten ook opgeleid worden. 

6.000 mensen 

“De grote dossierachterstand ligt achter ons”, zegt de woordvoerder van Dermagne, “maar de druk op de Hulpkas blijft ondanks de versterkingen bijzonder hoog.”

Nog iets minder dan 5 procent van de dossiers zou niet op tijd uitbetaald worden. Een laag cijfer, maar op een totaal van 130.000 dossiers, betekent het dat minstens 6.000 mensen op hun geld wachten. Om de gebrekkige bereikbaarheid op te lossen is er recent ook een chatfunctie in het leven geroepen. 

“De telefonische oproepen lopen op tot bijna 10.000 per dag. Dat blijft gigantisch, ook voor een organisatie met meer dan vijfhonderd medewerkers”, aldus het kabinet-Dermagne.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234