Dinsdag 20/08/2019

Hulde aan de Belgische film

Bij Canvas wordt gewerkt aan een documentaire over filmmaker Robbe De Hert. En als de televisiegoden het project gunstig gezind zijn, wordt dit misschien wel de aanzet voor een programmareeks over de Belgische cinema. Iets als 'Belfilm', naar analogie van de succesreeks Belpop.

Noem de naam van Robbe De Hert (°1942) en de kans is groot dat automatisch de link wordt gelegd met speelfilms alsDe witte van Sichem,Zware jongens,Blueberry HillofLijmen/Het been, tenzij de eerste associatie die is van: 'Is dat niet die Antwerpenaar die iedereen met 'schat' aanspreekt?'. Maar wie de filmografie van 'de Robbe' overloopt, moet vaststellen dat hij in zijn lange carrière ook veel documentaires gedraaid heeft.

Toen hij in 1986 uitpakte met de docuHenri Storck, ooggetuige, over de pionier van de Belgische documentaire, gebruikte hij graag een citaat van de schrijver Joseph Conrad, namelijk 'Ieder mens die sterft is, een museum dat brandt'. Een manier om duidelijk te maken dat men een dergelijke documentaire misschien best kan maken op het moment dat het onderwerp nog in leven is. Dat lukt natuurlijk niet altijd. Een van de klassiekers uit het oeuvre van De Hert is bijvoorbeeld de kritische docuDood van een sandwichman, die hij samen met Guido Henderickx draaide over de Belgische wielrenner Jean-Pierre 'Jempi' Monseré, wereldkampioen bij de profs in 1970, die een half jaar later bij een verkeersongeval op 22-jarige leeftijd om het leven kwam. Het had heel wat voeten in de aarde vooraleer de toenmalige BRT de documentaire wilde uitzenden.

Cinematek

Het bleef een typisch voorbeeld van de gespannen relatie, zeg maar haat-liefdeverhouding, tussen de filmmaker en de openbare omroep. Naar aanleiding van de documentaireJanssen & Janssens draaien een film, die hij in 1990 samen met Luc Pien maakte over een kwarteeuw gesubsidieerde Vlaamse filmproductie, fulmineerde hij nog: "Samenwerking tussen film en televisie is inderdaad een noodzaak. Wie dat niet inziet, heeft geen besef van wat filmproductie vandaag betekent. Wanneer er in Vlaanderen geen samenwerking bestaat tussen film en televisie, dan ligt het zeker niet aan de filmmakers."

De tijden zijn intussen (gelukkig) veranderd. En dus werkt de publieke omroep momenteel zelf aan een documentaire over de flamboyante filmmaker, die iets te lang opgezadeld bleef met het stigma van 'enfant terrible' van de Vlaamse cinema. "Die documentaire is één van de ideeën waarmee we naar Canvas zijn gestapt", zegt VRT-producer Luc Gommers. "Een ander voorstel was een docu over Cinematek, het Koninklijk Belgisch Filmarchief dat dit jaar zijn 75ste verjaardag viert en over een van de rijkste filmcollecties ter wereld beschikt." Voor beide projecten werd inmiddels het licht op groen gezet.

Als producent werkte Luc Gommers ook mee aan de succesrijke serieBelpop, een gesmaakte reeks portretten van artiesten die een grote impact hebben (gehad) op de popgeschiedenis in België, maar soms ook ver daarbuiten. Of er met de docu's over Robbe De Hert en de Cinematek nu ook sprake zal zijn van een soortBelfilm-serie over de Belgische/Vlaamse filmgeschiedenis, moet volgens Gommers voorlopig afgewacht worden. De documentaire over Robbe De Hert wordt volgens hem wel gemaakt in de lijn en de stijl vanBelpop. Zo wordt het bijvoorbeeld geen klassieke biografische docu, maar zal de nadruk gelegd worden op bepaalde sleutelmomenten uit zijn carrière, waarbij tegelijk een beeld wordt geschetst van hoe het filmlandschap er toen uitzag. Muziekfragmenten zullen in dit geval uiteraard vervangen worden door filmfragmenten en making-of-materiaal dat in het VRT-archief sowieso ruim voorhanden is.

Richting afgrond

Toen eind vorig jaar de belangenvereniging Unie van Regisseurs boven de doopvont werd gehouden, zei medestichter-voorzitter Michaël R. Roskam in de krant onder meer het volgende: "Het gaat uitstekend met de Vlaamse film, maar net die relatief nieuwe situatie brengt een hele resem nieuwe uitdagingen met zich mee. Ook de oudere garde willen we ondersteunen: mijn generatie is schatplichtig aan mensen als Robbe De Hert of Harry Kümel. Het is voor iedereen knokken, maar oudere collega's worden naar rand van de afgrond geduwd."

Een reeks alsBelfilmzal daar wellicht geen verandering in brengen, maar het kan geen zeker geen kwaad om af en toe ook eens achterom te kijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden