Maandag 22/07/2019

Huiveren met stijl en humor

Van een herfstblad dat sierlijk naar beneden dwarrelt in een suburbane wijk tot de sinistere ontknoping in een oud, krakend victoriaans huis: onder supervisie van Robert Zemeckis en Steven Spielberg evolueert dit stijlvaste debuut van de 25-jarige Gil Kenan tot een wervelende spookhuisthriller en een van de interessantste recente digitale animatiefilms vol macabere pret.

Door Luc Joris

In de annalen van de animatiefilmgeschiedenis neemt Zemeckis stilaan een bijzondere plaats in. Met films als Who Framed Roger Rabbit en Forrest Gump verfijnde hij de integratie van animatie en speciale effecten in liveactionfilms. Met het treinavontuur Polar Express experimenteerde hij dan weer met de motion of performance capture, een techniek waarbij computers de subtiele vertolkingen en nuances in gezichtsuitdrukkingen van acteurs naar een digitaal personage transfereren. Diezelfde techniek wordt ook voor Monster House gebruikt, alleen staat dat procedé ondertussen twee jaar verder.

Wees gerust: dit vaak spannende en sinistere griezelverhaal is niet alleen een feest voor techneuten. Monster House heeft zijn plaats tussen andere digitale toppers en is zelfs een aangename afwisseling, omdat er niet op het genre van de komedie of het sprookje gemikt wordt, maar op leuke huiver (zonder het bizarre, morbide aspect van de Tim Burtonsprookjes).

De premisse van dit efficiënte en onderhoudende schrikfeest is een duel tussen een trio tieners en een gemeen, eng huis. De twaalfjarige DJ Walters is precies als James Stewart in Rear Window gefascineerd door zijn overburen. Mr. Nebbercracker, meer been dan vel, is dan ook een verschrikkelijke verschijning die kinderen terroriseert en driewielers naar de schroothoop helpt. Maar het mysterieuze, bouwvallige huis waarin hij woont, met een grasperk als een moeras, is de echte griezel. Het transformeert zich tot een hongerig levend wezen met dreigende haaischerpe tanden en rollende, grijpende tong.

Samen met zijn buurjongen Chowder en de slimme Jenny, om wier aandacht de jongens wedijveren, trekt DJ op de dag voor Halloween op onderzoek uit naar het geheim van dat duistere, behekste huis waarin speelgoed en mensen verdwijnen.

Regisseur Kenan werd door uitvoerend producent Zemeckis geselecteerd op basis van The Lark, een korte animatiefilm die hij als eindwerk aan de Universiteit van Californië realiseerde. Kenan, een fan van films als Poltergeist en Clash of the Titans, geeft zijn fotorealistische en knap gestileerde verhaal heel veel dynamiek dankzij een expressieve cameravoering. De kids, pubers met een overdosis fantasie volgens de grote mensen, spreken het meest tot de verbeelding en zijn minder stereotiep in vergelijking met de volwassen personages (van de verwaande babysit tot de komische buddyagenten).

De echte attractie is uiteraard het gammele, houten, gotische huis dat indrukwekkend en met veel sinecure gezichtsexpressies grappig cartoondemonisch tot leven gewekt wordt. Het wordt vertolkt door Kathleen Turner. Voor haar gromtalent is het wachten tot de dvd-release, want Monster House komt alleen in een Vlaamse versie uit, ook al is de stemmenregie voor 90 procent dik oké.

JJJ

Regie Gil Kenan

Vertolking Stemmen van Jacob de Groot, Paul Codde, Beatrijs Sluijter, Jimmy Lange, Hannelore Vander Elst, Marjolein Touw

Land VS Speelduur 90 minuten

Voor liefhebbers van terreurhuisfilms, angstig en opwindend vermaak voor 'kids' en geïnspireerde animatiefilmkunst

Te mijden door wie nooit door spookhuisattracties gefascineerd geweest is

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden