Donderdag 13/05/2021

Huismerken almaar goedkoper dan grote merken

Het prijsverschil in de supermarkten tussen de goedkope huismerken en de duurdere A-merken is weer groter geworden. Wie vandaag zijn kar vult, met enkel huismerken bespaart gemiddeld liefst 90 procent. Acht jaar geleden was dat nog 78.

In waarde zijn huismerken in België vandaag goed voor een aandeel van meer dan 36 procent, in volume gaat het al om meer dan 50 procent van het aanbod; zo meldt het vakblad Retail Detail. Dat aandeel blijft stijgen. In een onderzoek van Nielsen Shopper Trends Survey zegt 86 procent van de ondervraagden nu evenveel of meer huismerkproducten te kopen dan een jaar geleden. Slechts 8 procent koopt minder huismerken en 3 procent koopt er helemaal geen.

Duurdere merkproducten

De Belg houdt van huismerken omdat ze goedkoop zijn. Acht op de tien Belgische shoppers vinden dat de voedingsprijzen in ons land stijgen en kiezen daardoor voor de huismerken. In 2009 was een merkproduct gemiddeld 78 procent duurder dan een huismerk, in 2016 was dat al 90 procent.

"De prijsstijgingen in de winkel zijn nagenoeg volledig toe te schrijven aan de grote merken", aldus Retail Detail. "De huismerken verhogen hun prijzen niet in dezelfde mate. Dat vertaalt zich in een almaar grotere prijskloof tussen merken en private labels."

"Huismerken zijn volgers", licht retailspecialist Jorg Snoeck toe. "Ze hebben niet de kosten die de grote A-merken wel hebben. Die moeten constant innoveren, nieuwe producten bedenken, ze in de markt zetten en daarvoor promotie voeren. Dat kost gigantisch veel geld. Alle retailers hebben de vlucht naar huismerken genomen. Vroeger hadden we die alleen in de Aldi en de Lidl. Nu heeft een Colruyt of een Carrefour al meer huismerken. De hard discount is dood. Aldi verkoopt ook merken en de Colruyts en Delhaizes zetten nu schappen vol huismerken."

"Voor de toekomst wordt het interessant om te zien wat Aldi gaat doen", besluit Retail Detail. "Zal het aandeel merken daar toenemen, in navolging van Lidl? Dat kan de druk op de A-merken verder verhogen. Voorlopig zien we in de open markt de huismerken marktaandeel winnen in alle categorieën, behalve alcoholische dranken. Is het ook daar slechts een kwestie van tijd?"

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234