Donderdag 01/06/2023

Werk

Huishoudhulpen zijn tevreden over hun job

null Beeld iStock
Beeld iStock

Er komt een campagne van de dienstenchequesector, specifiek gericht naar de klanten van huishoudhulpen. Zij zullen bewust worden gemaakt van de rol die ze kunnen spelen om het werk voor de huishoudhulp aangenamer en veiliger te maken.

LVB

De sensibiliseringscampagne komt er naar aanleiding van een studie naar werkbaar werk in de sector. Uit de rondvraag, uitgevoerd door IDEA bij bijna 3.900 huishoudhulpen, blijkt dat de grote meerderheid (89 procent) positief is over zijn job. Specifiek wordt verwezen naar de autonomie, werkuren en de relatie met de klant.

Om de jobtevredenheid nog te verhogen, komt er nu een nationale campagne. "De klant kan vaak kleine, heel concrete zaken doen om het psychische en fysieke welzijn te verbeteren. Bijvoorbeeld het ter beschikking stellen van ergonomisch materiaal en geschikte schoonmaakproducten, niet roken als de huishoudhulp er is, een bedank-sms'je sturen, enzovoort", zegt Peter Van de Veire van het Vormingsfonds Dienstencheques. Ongeveer een op de vijf Belgische gezinnen maakt gebruik van dienstencheques.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234