Werk
Huishoudhulpen zijn tevreden over hun job
Er komt een campagne van de dienstenchequesector, specifiek gericht naar de klanten van huishoudhulpen. Zij zullen bewust worden gemaakt van de rol die ze kunnen spelen om het werk voor de huishoudhulp aangenamer en veiliger te maken.
De sensibiliseringscampagne komt er naar aanleiding van een studie naar werkbaar werk in de sector. Uit de rondvraag, uitgevoerd door IDEA bij bijna 3.900 huishoudhulpen, blijkt dat de grote meerderheid (89 procent) positief is over zijn job. Specifiek wordt verwezen naar de autonomie, werkuren en de relatie met de klant.
Om de jobtevredenheid nog te verhogen, komt er nu een nationale campagne. "De klant kan vaak kleine, heel concrete zaken doen om het psychische en fysieke welzijn te verbeteren. Bijvoorbeeld het ter beschikking stellen van ergonomisch materiaal en geschikte schoonmaakproducten, niet roken als de huishoudhulp er is, een bedank-sms'je sturen, enzovoort", zegt Peter Van de Veire van het Vormingsfonds Dienstencheques. Ongeveer een op de vijf Belgische gezinnen maakt gebruik van dienstencheques.