Donderdag 20/02/2020

Huiselijkheid in een garagebox

Paviljoentjes van beeldend kunstenaars krijgen 'aangepaste' soundscape

l Homemaker in Mechelen HHH

Luk Lambrecht

Expozaal De Garage in Mechelen is momenteel omgebouwd tot een ruimte met paviljoentjes die gelijken op garageboxen. De tentoonstelling Homemaker werd samengesteld door Fleur Pierets en probeert na te gaan hoe het begrip huiselijkheid vandaag nog te rijmen valt met de meer en meer strategische praktijk van de hedendaagse kunstenaar. Het concept is gebaseerd op een artikel uit Libelle, verschenen in 1947, waarin een noodkreet weerklinkt van de jonge naoorlogse vrouw die niet meer wil vastroesten in een beperkend rollenpatroon. Die kreet krijgt gehoor in het concept van 'De Bohemer', die de vrijheid symboliseert...

Zes beeldend kunstenaars werden gekoppeld aan evenveel elektronische geluidskunstenaars, wat meteen het risico oplevert dat het geluid de receptie van het beeld opvallend kan (bij)sturen. Dat gebeurt vooral in negatieve zin in de weliswaar betoverende box van David Neirings. Zijn ingreep blijft gebaseerd op het aanbrengen van signaliseringen die met enige verbeelding in verband worden gebracht met metroplannen, barcodes en de binnenkant van chips. Talloze gaatjes en gaten in de wand laten een spacy lichtinval toe die de box omvormt tot een soort meditatieruimte. De soundscape van wonderboy Eavesdropper lepelt er een te grote schep aan toe en dat ontkracht de ervaring van het werk.

Het is in deze tentoonstelling overduidelijk dat er best spaarzaam wordt omgegaan met intermediale cross-overs. Spasm, met onder anderen Dieter Roestraete en Pieter Vermeersch, bakt het hier erg bruin: een gitzwarte ruimte met de uitvergrote hoes van het debuutalbum van Chapel of Ghouls wordt gelardeerd met een weinig inspirerende meeneemposter en twee koptelefoons met oorverdovende Kanaal Vilvoorde-muziek van Spasm. Lucie Renneboog haakte haar bijdrage aan de beloftevolle musicus Petersonic en weet van haar ruimte een soort binnenhuiselijk landschap te maken dat zich voordoet als een wereldvreemd cocon. Het is alsof de ruimte binnenstebuiten is aangekleed met centraal op de vloer een verlichtingsarmatuur met boomnerfmotief. Oranje bollen zorgen voor mysterieuze accenten in haar ruimte. Basile Graux maakte van zijn box een transparante slaapbox om in alle rust te luisteren naar de muziek van Formatt. Het is wel jammer dat die box niet werd geplaatst met direct uitzicht op de straat.

Naast de theatrale miskleun van Robert Cash is het vooral Leen De Waele die de tentoonstelling redt. In een compleet zwarte en verduisterde box toont ze een video van twee vrouwen die elk hun particuliere wereld beleven. De ene wandelt in de stad en de andere op het platteland. Leen De Waele: Hun huis is wat er zich in het hoofd afspeelt. En daarmee is de kous af. De soundscape van Tuk dringt zich hier niet op; de video zet zich als het ware schrap tegen het geluid. Leen De Waele maakt hier indruk.

WAAR EN WANNEER Nog tot 17 april van donderdag tot zondag van 11 tot 18 uur in De Garage, Onder den Toren 12, Mechelen. Info: 015/29.40.00.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234