Vrijdag 23/04/2021

'Huffington Post' zonder Huffington

De progressief-liberale nieuwswebsite The Huffington Post is zijn hoofdredacteur kwijt. Arianna Huffington (66), mede-oprichter en naamgever van de site, gaat zich volledig richten op haar start-up Thrive Global, die stress en burn-outs op de werkvloer wil tegengaan.

De Amerikaanse Huffington, Grieks van origine, verkreeg in de jaren 90 bekendheid in de VS als politiek commentator. In 2005 lanceerde ze The Huffington Post samen met Kenneth Lerer, Andrew Breitbart en Jonah Peretti, die allemaal belangrijke figuren werden in het digitale medialandschap.

De nieuwssite geldt als een pionier in de 'web-only' journalistiek. Voordien lag het monopolie voor ernstige verslaggeving bij print, radio en televisie. Een site was louter een uithangbord voor de klassieke media. Of een bron van entertainment. The Huffington Post was een van de eerste die ernstige, politieke verslaggeving, en dan vooral in de vorm van opiniestukken, durfde te combineren met het lichtere genre. Zeker omdat die entertainmentberichten vaak de meeste kliks opleveren en mensen naar de site lokken.

Visionair

Zakenblad Forbes plaatste Huffington in 2009 op de twaalfde plaats in de lijst van meest invloedrijke vrouwen in de mediawereld. Veelzeggender dan die ranking zijn de functies van de andere vrouwen: Huffington is de enige ondernemer, naast 29 journalisten, tv-presentatrices, nieuwsankers, een realityster en Oprah.

"Arianna is een visionair die The Huffington Post in een werkelijk transformerend nieuwsplatform heeft veranderd", zegt Tim Armstrong, CEO van AOL, de internetgigant die The Huffington Post vijf jaar geleden kocht. Huffington werd na die verkoop aangesteld als voorzitter en hoofdredacteur van de Huffington Post Media Group.

De laatste jaren heeft de mediagroep een snelle internationale groei doorgemaakt en zijn in veertien landen lokale versies van de site gelanceerd, onder meer in Griekenland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Toch was er ook kritiek. Zo lag The Huffington Post onder vuur omdat hij veel van zijn auteurs niet betaalde - met als argument dat de grote bezoekersaantallen genoeg beloning zouden zijn. En hoewel de site meer dan 100 miljoen bezoekers per maand trekt, lukt het nog niet om consistent winst te draaien.

Onverwacht vertrek

Voor de buitenwereld komt het vertrek van Huffington onverwacht. In juni tekende ze nog een overeenkomst die bepaalde dat ze tot 2019 zou aanblijven als hoofdredacteur. De Amerikaanse dacht destijds dat het contract genoeg ruimte zou bieden om de job te combineren met haar nieuwe bedrijf Thrive Global. Maar toen ze vorige week de nodige investeerders aan zich wist te binden, werd het Huffington duidelijk dat ze haar baan als hoofdredacteur moest opgeven.

"Ik dacht echt dat ik het allebei kon doen, maar nu we aan het opbouwen zijn, realiseer ik me dat het al mijn aandacht opeist", zegt Huffington in The Wall Street Journal. Ze zal over twee of drie weken vertrekken, wanneer het interim-management is ingewerkt. Al lijkt de waarheid eerder dat nieuws niet langer Huffingtons grote passie is. In een interne bedrijfsmail aan de redactie van de site schreef ze dat ze "meer en meer gepassioneerd, zeg maar geobsedeerd, is" door de missie om burn-outs en de gevolgen van stress tegen te gaan".

Dat blijkt ook uit de boeken die ze de laatste jaren al publiceerde, zoals Thrive: The Third Metric to Redefining Success and Creating a Life of Well-Being, Wisdom, and Wonder en opvolger The Sleep Revolution: Transforming Your Life, One Night at a Time. Huffingtons nieuwe bedrijf, dat onder meer workshops en opleidingen rond gezondheid en welzijn op de werkvloer aanbiedt, wordt in november gelanceerd. Ook wil ze meer lezingen over het onderwerp geven.

Sinds april zit ze ook in het bestuur van de Amerikaanse taxidienst Uber.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234