Maandag 30/11/2020

technologie

HP-printer bestelt op eigen houtje nieuwe inkt

Beeld AP

Tegen een vast bedrag per maand kleurenprintjes maken waarbij HP zonder bijbetaling nieuwe inktcartridges thuisbezorgt. De printerfabrikant hoopt hiermee een nieuwe markt aan te boren.

Het is het mantra voor iedere marketeer: we willen de Netflix voor x zijn. Vul voor 'x' ieder gewenste markt in. Scheermesjes bijvoorbeeld, verse groenten, muziek of e-books. HP hoopt consumenten meer aan het printen te krijgen met een dienst waar voor een vast bedrag per maand prints gemaakt kunnen worden.

 Heeft het mobieltje de printer overbodig gemaakt? Deels natuurlijk wel. Of het nu om foto's, concertkaartjes, routebeschrijvingen of documenten gaat: alles is digitaal beschikbaar op de mobiele telefoon. Maar er wordt nog altijd heel veel geld uitgegeven aan printbenodigdheden, vooral inkt. Volgens Thijs Bregman van online inktleverancier 123inkt is de vraag naar inkt nog steeds groot, vooral naar het goedkopere huismerk. "Ik denk wel dat de markt hier erg is verschoven van fysieke winkels naar online."

Overhalen

Marktleiders HP en Canon, beide met een aandeel van rond de 20 procent, zullen hier ook last van hebben. Bovendien ziet HP naar eigen zeggen dat de markt de laatste jaren stevig is veranderd. Foto's delen doet de moderne consument wel op andere manieren dan via (foto)papier. Toch denkt HP die consument weer terug te kunnen winnen. "Papier geeft een hele andere beleving dan een kiekje op je smartphone", zo zegt Hans José van HP. Het grootste probleem is de consument over te halen om zijn printer weer te gaan gebruiken.

Zwarte goud

Volgens José spelen er twee zaken. Allereerst vindt de klant cartridges te duur. Niet voor niets wordt printerinkt ook wel 'het zwarte goud' genoemd. Omgerekend kost een liter printinkt duizenden euro's. José: "Dus hij denkt wel twee keer na voordat hij een hele pagina in full colour uitdraait." Daarnaast is er het gedoe: net als je toch wel dat printje wil uitdraaien, is de cartridge op.

Voor beide problemen denkt de fabrikant een oplossing te hebben gevonden: tegen een vast bedrag per maand uitdraaien maken. Voor 3 euro kunnen er 50 pagina's worden geprint, voor 10 euro zijn dat er 300. De op internet aangesloten printer weet wanneer de inkt dreigt op te raken en bestelt vervolgens op eigen houtje nieuwe inktpatronen, die worden thuisbezorgd. De oude gaan met een recyclingzakje weer retour. De consument moet overigens zelf nog wel aan het papier denken. In de berekening maakt het niet uit of er een A4'tje met één letter wordt uitgedraaid, of een complete kleurenpagina.

Lucratief

HP startte deze dienst - HP Instant Ink - al eerder in de Verenigde Staten en Canada, waar het "een succes" wordt genoemd. De fabrikant richt zich op gezinnen, scholen, studenten en freelancers. Zij kunnen in theorie veel geld besparen. Maar waar zit dan de winst voor HP? Hoopt de marktleider misschien weer marktaandeel terug te snoepen van de makers van de goedkopere huismerkinkt? José laat zich hier niet over uit. "Voor ons is dit een lucratief model. We maken er geen verlies op." Maar HP is er nog lang niet. Amerikanen en Canadezen blijken nog niet méér te printen, iets waar HP wel op zegt te hopen. Bregman van 123inkt moet het nog maar zien: "De consument wil een keuze hebben en niet aan één leverancier vastzitten."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234