Zaterdag 24/10/2020

Houd de hartendief!

De grens tussen emotioneel drama en meligheid bewandelen: het is niet iedere regisseur gegeven, maar met Jude Law en Juliette Binoche aan je zijde gaat dat al net iets makkelijker. Met Breaking and Entering brengt Anthony Minghella een sobere relatieschets, zonder moraliserend vingertje of goedkope romantiek.

Will (Jude Law), tien jaar samen met zijn Zweedse vriendin Liv (Robin Wright Penn), heeft net een nieuw architectenbureau geopend in King's Cross, een achtergestelde wijk in Londen. Uitgebreid vieren is er niet bij, want na minder dan een week is een Servische dievenbende er al twee keer met hun splinternieuwe computers vandoor gegaan. Een derde inbraakpoging mislukt en Will slaagt erin een van de dieven, de vijftienjarige Miro, tot bij diens huis te volgen. Hij besluit zelf op onderzoek te gaan en leert Miro's moeder Amira (Juliette Binoche) kennen, bij wie hij prompt avances maakt. Amira probeert haar zoon te beschermen en komt met een heus chantageplan op de proppen, inclusief compromitterende foto's.

De synopsis leest als die van een thriller, tjokvol intriges en dubbel spel, maar de Oscarwinnende regisseur en scenarist Minghella (The English Patient, The Talented Mr. Ripley) pakte het anders aan. De achtervolgingen en de afpersing verdwijnen naar de achtergrond, om plaats te maken voor een uitgebreide relatie- en familieschets. Een portret van het uitdovende vuur tussen Will en de koele Liv, die een autistisch dochtertje heeft uit een vorige relatie, en van Amira en Miro, die zich krampachtig staande houden in de sociale modderpoel die King's Cross is.

Breaking and Entering is dan ook in de eerste plaats een emotioneel drama, dat thema's als liefde, ontrouw, moederschap en - voor ieder wat wils - het innerlijke leven van de mens verkent. Onderwerpen die de lezersrubrieken van vrouwenbladen overspoelen en hier en daar dringt het Flair-gevoel ook door in de dialogen. "Ik dacht dat ik de liefde gevonden had, maar nu ben ik bang dat ik de liefde die ik had verloren heb", zegt Will met enige filosofische pretentie, en die opmerking had hij voor zichzelf mogen houden.

Gelukkig slaagt de regisseur erin met een sobere stijl, wars van pathos en steunend op de degelijke acteerprestaties van Law en Binoche, de balans tussen drama en meligheid in de juiste richting te doen overslaan. Zijn relationele observaties zijn vaak pijnlijk accuraat en ontdaan van goedkope Hollywoodromantiek, met blootscènes die eerder kwetsbaarheid en troost suggereren dan sexy times.

Ook is Minghella zo wijs geweest de film van een moraliserende toon te ontdoen: niemand gaat vrijuit in Breaking and Entering, iedereen probeert zijn weg te vinden in een complexe wereld, zo goed en zo kwaad als het gaat. Niet Minghella's beste film - daarvoor duurt hij met zijn twee uur iets te lang en oogt alles wat te vlak - maar met de trendy verschijning van Law, steevast in designerpak, en Binoche' Slavische accent heeft Breaking and Entering leuke troeven in handen. (GZ)JJJ

Regisseur Anthony Minghella Vertolking Jude Law, Juliette Binoche, Robin Wright Penn, Martin Freeman Land Groot-Brittannië Speelduur 120 minuten Voor liefhebbers van een gezonde portie relatieproblemen Te mijden door fans van harde actie, spectaculaire achtervolgingen en vuurwerkfinales

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234