Donderdag 28/10/2021

Hopeloos de weg kwijt

In de misdaadthriller Deadfall duiken zo veel personages op in allerlei verschillende plotlijnen dat het als een verrassing komt dat regisseur Stefan Ruzowitzky slechts anderhalf uur nodig had om het allemaal verteld te krijgen.

Het slechte nieuws is echter dat het scenario in zo veel richtingen uitwaaiert en daarbij zo vaak de geloofwaardigheid hypothekeert dat het ultieme Thanksgiving-diner, waarmee de film eindigt en waarin meer wapens dan kalkoenen figureren, niet vlug genoeg kan afgelopen zijn.

Deadfall begint met Addison (rol van Eric Bana) die na een overval op een casino met zusje Liza (rol van Olivia Wilde) op de vlucht is doorheen de ondergesneeuwde wouden van Michigan. Een auto-ongeluk! Een eerste moord! Broer en zus besluiten te voet verder te vluchten, apart dit keer. Afspraak aan de Canadese grens. Er is een sneeuwstorm op komst (en ze zijn daar niet op gekleed)! De uitroeptekens zijn hier eigenlijk ook vraagtekens voor de toeschouwer die zich namelijk afvraagt waarom deze protagonisten zulke domme dingen blijven doen.

Gelukkig voor Liza wordt ze opgepikt door ex-bokser Jay (rol van Charlie Hunnam). Jay is echter ook een ex-gedetineerde, die net vrij is uit de gevangenis, maar al opnieuw in de problemen en dus ook op de vlucht. Maar de seks met Liza is wel heet.

Vaderfiguren

Een samenvatting van wat verder allemaal nog volgt, is eigenlijk onbegonnen werk. Er vallen nog heel wat doden, er zijn enkele stevige actiescènes met achtervolgende sneeuwscooters, veel personages kampen met disfunctionele familierelaties (waarbij vooral de autoritaire vaderfiguren problematisch blijken) en uiteindelijk treffen de overlevenden elkaar - gevraagd of ongevraagd - bij dat Thanksgivingdiner waar dus een en ander definitief moet uitgesproken en/of afgeschoten worden.

De Oostenrijkse regisseur Stefan Ruzowitzky vestigde in 2007 zijn reputatie met het WO II-drama Die Fälscher, dat hem toen onder meer de Oscar voor beste buitenlandse film opleverde. Voor Deadfall had hij aan debuterend scenarist Zach Dean beter gevraagd om dit misdaadverhaal (annex meerdere familiedrama's) wat overzichtelijker en beknopter te houden. Minder belachelijke dialogen was ook al goed geweest.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234