Zaterdag 17/04/2021
Zweedse girlpower: Tove Lo, met getatoeëerde vagina op de rechterarm. Beeld Getty Images for iHeartMedia
Zweedse girlpower: Tove Lo, met getatoeëerde vagina op de rechterarm.Beeld Getty Images for iHeartMedia

Column

Hopelijk volgend jaar meer vrouwen in mijn top 10. Een nieuw cockfest zou treurig en ontgoochelend zijn

StuBru-presentator Stijn Van de Voorde loopt elke week voor de muziek uit.

Als overtuigd feminist was ik aanvankelijk heel ontgoocheld in mijn persoonlijke top 10 van beste albums uit 2016. Er staat geen enkele vrouw tussen.

Ik zou - bij wijze van politiek correct statement - een snelle wissel kunnen doorvoeren waardoor dit euvel vlug van de baan is, maar wie wordt daar beter van?

Een topvrouw van een beursgenoteerd Belgisch bedrijf noemde quota onlangs denigrerend. Daar ben ik het mee eens. Toch ging ik bij mezelf te rade. Mijn keuze werd toch niet beïnvloed door een verdoken vorm van oldskool seksisme? Heb ik beide geslachten een eerlijke kans gegeven?

Stijn Van de Voorde. Beeld Karoly Effenberger
Stijn Van de Voorde.Beeld Karoly Effenberger

Na enige research in mijn platenbak kwam ik gelukkig tot de vaststelling dat ik het afgelopen jaar behoorlijk wat platen van vrouwen heb gekocht. Aan het grootste gedeelte heb ik veel plezier beleefd. Een warme 'big up' voor Lemonade (Beyoncé), No Burden (Lucy Dacus), My Woman (Angel Olsen) en Puberty 2 (Mitski). Ook Joanne van Lady Gaga klonk als een boeiend experiment van een hoop interessante vrouwen (Este Haim, Florence Welsh en uiteraard Lady Gaga zelf) én mannen (Mark Ronson, Matt Helders, Kevin Parker en Josh Homme). The Hope Six Demolition Project van PJ Harvey was uiteraard niet slecht, maar ik reken het niet tot haar allerbeste werk. Ik zag het album van Solange in veel lijstjes opduiken, maar mij deed het niet zo veel.

Het heeft allemaal met persoonlijke voorkeur te maken. Britse muziekbladen als NME en Q duwen gedateerde albums van Christine and The Queens (2014), Courtney Barnett (2015), Lianne La Havas (2015) en Adele (2015) plots in hun lijst van 2016. Het lijkt alsof ze albums uit het verleden opvissen om het aandeel vrouwen hoog genoeg te houden. Dat is treurig en betuttelend.

Ik laat me niet vangen. Het resultaat van mijn zelfanalyse zegt: er staat geen vrouw in mijn persoonlijke album-top 10 omdat ik dit jaar in alle eerlijkheid en zonder oogkleppen met iets meer plezier naar mannelijke albums heb geluisterd. Omwille van het oprechte karakter van mijn keuze hoef ik daar verder geen verantwoording over af te leggen. Oef.

Het mannelijke geslacht produceert natuurlijk meer muziek. Ze hebben er tijd voor. Vrouwen moeten kinderen baren en zogen. Dat vergt veel energie. Dat respecteer ik. Daarom wil ik graag het gebrek aan vrouwelijkheid in mijn muzieklijstjes compenseren door een blijvend pijnpunt op de agenda te zetten.

Madonna won vorig weekend tijdens de Billboard Awards nog de prijs voor Vrouw van het Jaar. Dat was in eerste instantie geen compliment voor alle vrouwen die in 2016 wél relevante muziek componeerden. Gelukkig gebruikte ze haar speech om de positie van de vrouw (in de muziekwereld) nog eens aan te kaarten: "Mannen mogen doen wat ze willen, maar vrouwen moeten altijd strikt de regels van het spel volgen." Niets nieuws, maar ik vrees dat ze nog steeds gelijk heeft. De girlpoweracties van Madonna maken tegenwoordig minder indruk dan vroeger. Dat heeft niets te maken met haar leeftijd, maar wel met de verouderde, vaak geforceerde technieken die ze daarvoor gebruikt.

Heel wat vrouwen brengen de blijde boodschap tegenwoordig op een frisse en efficiëntere manier. Het Zweedse indiepopfenomeen Tove Lo liet begin deze maand bijvoorbeeld een tekening van een vagina op haar rechterarm tatoeëren. Ze vond het niet enkel mooi, er hoorde ook een boodschap bij: "Vrouwelijk naakt moet gelijkgesteld worden aan mannelijk naakt. Behandel vrouwen niet anders!"

Ik overweeg geen gelijkaardige tatoeage, maar ik steun haar project. Schriftelijk. En ik bestel bij dezen een ticket voor haar concert in Trix volgend jaar. Symbolisch en uit sympathie voor alle vrouwelijke artiesten.

Ik hoop dan ook om volgend jaar meerdere vrouwen in mijn persoonlijke top 10 te mogen verwelkomen. Een nieuw cockfest zou treurig en ontgoochelend zijn. Respect is tof, maar het moet van twee kanten komen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234