Maandag 26/10/2020

Hoor wie klopt daar kinderen

Horrorthriller > The Strangers JJJ

Een koppel dat zich voorbereidt op een romantische nacht in een verlaten huis en verstoord wordt door onzichtbare krachten. Het is een beproefde clichéformule in het horrorgenre, die regisseur Bryan Bertino in The Strangers desondanks efficiënt weet uit te werken.

Nooit gedacht dat countryzanger Merle Haggard ons de stuipen op het lijf zou jagen, maar dat is precies wat er gebeurt in The Strangers. Halverwege de film legt een onzichtbare aanvaller een krakende plaat op van Haggards Mama Tried en onze nekharen gingen overeind staan.

The Strangers speelt tijdens een etmaal in een afgelegen buitenverblijf. James (Scott Speedman) en zijn vriendin Kristen (Liv Tyler) brengen er de nacht door na een huwelijksfeest. Het ideale moment, denkt James, om haar ten huwelijk te vragen. Eerder op de dag heeft hij stiekem de woning 'geprepareerd' (de champagne staat koud, hij heeft rozenblaadjes rondgestrooid...), maar er is een kink in de kabel gekomen. Niet dat de twee veel tijd hebben om zich te beraden over hun toekomst, want ze worden aangevallen door onzichtbare krachten: luid geklop op deuren en muren, een gsm die verdwijnt en dan... Merle Haggard.

Debuterend regisseur Bryan Bertino, die ook het scenario voor zijn rekening nam, gebruikt een hoop klassieke trucs om de suspense op te drijven, zoals een efficiënte afwisseling van bizarre geluiden en zenuwslopende stiltes, en speelt met onze angst voor het donker. Ook geslaagd: het niet eens zo grote huis filmen als een labyrint waarin achter elke hoek het gevaar kan schuilen.

The Strangers, ondanks enkele bloederige scènes meer thriller dan horror, is een beklijvende overlevingsstrijd, met een wat teleurstellende afwikkeling. Niet vanwege het nihilisme dat sommige Amerikaanse critici geschokt heeft, maar omdat Bertino het mysterie dat hij zo zorgvuldig opgebouwd heeft met een sarcastische knal laat imploderen. Desondanks: voor wie zin heeft om de adrenaline anderhalf uur door zijn aderen te voelen razen en zijn hart in de keel te voelen bonzen, is dit de geschikte film. (CV)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234