Maandag 03/08/2020

Hoognodige pauze voor Zaventem

Eindelijk een verstandige beslissing. Dat kun je met enige zin voor drama zeggen over de afspraak tussen de overheden in dit land om alle voorstellen voor de spreiding rond Zaventem objectief in kaart te brengen.

"Alstublieft, haal dit uit de handen van de politiek." Die wanhoopskreet slaakte transporteconoom Eddy Van De Voorde (UA) toen hij hoorde dat Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) een eigen plan had uitgewerkt voor de spreiding van de vluchten op Zaventem. Daarover zou de Vlaamse regering vorige week al een akkoord hebben gesloten.

Het basisprincipe, dat uitlekte via De Tijd, is een verdeelsleutel tussen Brussel en Vlaanderen voor de geluidsoverlast rond Brussels Airport. Vlaanderen zou 70 procent van de overlast op zich nemen, Brussel 30 procent. Zodra dat vastligt, zouden de gewesten zelf kunnen beslissen waar en wanneer vliegtuigen boven hun grondgebied komen. Een verdere regionalisering, dus.

Met het plan komt de Vlaamse regering tegemoet aan de kritiek dat ze altijd gretig is om andere plannen af te schieten, maar nooit zelf met een voorstel op de proppen komt. Een verrottingsstrategie, vinden sommigen.

Toversleutel

Maar een voorstel moet wel haalbaar zijn. En daar knelt volgens Van de Voorde het schoentje. Ten eerste vanwege de manier waarop. "Als je dit in de krant lanceert en niet bij het overleg, dan weet je op voorhand dat Brussel neen zal zeggen", zegt hij. In Vlaanderen en Brussel is het dossier volgens hem ten prooi gevallen aan de profileringsdrang en kortetermijnstrategie van politici.

Maar ook inhoudelijk stelt het plan-Weyts uitdagingen. Als elk gewest zelf de vliegroutes kan bepalen, dan komt dat de facto neer op een regionalisering van luchtverkeersleider Belgocontrol. Die werknemers zitten in de verkeerstoren van Zaventem en zorgen dat vliegtuigen veilig kunnen landen en opstijgen. Het ontdubbelen van hun taken kost geld en maakt de situatie in het Belgische luchtruim, dat in de ogen van multinationals een zakdoek groot is, complex.

Vandaar dat sommigen een totaal omgekeerde beweging willen maken. In plaats van een opsplitsing van bevoegdheden, moet er net een sterkere centrale macht worden uitgeoefend over de spreiding van de vliegroutes. Dan kunnen Vlaanderen en Brussel het dossier niet meer blokkeren uit electorale overwegingen.

"Regionalisering? Als je daarvan wakker ligt, dan speel je met andere kaarten dan die van de economie en het welzijn van de mensen", vindt Van de Voorde. "De spreiding van vluchten moet je niet laten afhangen van een toversleutel, maar van objectieve parameters: wind, windrichting, efficiëntie..." Vandaar dat het dossier volgens hem beter in handen van technici wordt gelegd.

'Onzekerheid verdwijnt'

Dat lijkt nu gelukkig ook in de Wetstraat doorgedrongen. Het overlegcomité van de bevoegde ministers besloot gisteren om een aantal werkgroepen op te richten die het dossier moeten objectiveren. De komende drie weken zullen zij alle voorstellen die op tafel zijn gelegd, doorrekenen. Zo krijgt het dossier een hoognodige afkoelingsperiode en - eindelijk - een objectieve basis om de discussie te voeren.

"Er zijn ontzettend veel facetten die in kaart moeten worden gebracht", zegt Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA). Zowel hij als de andere ministers toonden zich na afloop van de vergadering blij met de vooruitgang. De elementen die in kaart worden gebracht, zijn onder andere de instructies die piloten krijgen en de voorstellen rond routewijzigingen, zoals het schrappen van de Kanaalroute.

De detente komt er nadat de partijvoorzitters van CD&V en Open Vld, de Vlaamse partijen die zowel in de Brusselse als Vlaamse regering zitten, hun partijleden aanmaanden om de nodige redelijkheid aan de dag te leggen.

"Het belangrijkste is gewoon dat de onzekerheid verdwijnt", voegt Van de Voorde er nog aan toe. "Want niemand heeft baat bij een economische oorlog tussen Brussel en Vlaanderen. Als die escaleert, dan verliezen we duizenden jobs en raakt elk gezamenlijk dossier, zoals het spoornet rond Brussel en het nieuwe voetbalstadion, geblokkeerd. Zo helpen we alleen ons eigen land naar de haaien."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234