Woensdag 01/12/2021

Hoogmoed en hommages uit het hoge noorden

Bluesgitarist Bjørn Berge heeft Vikingbloed in zijn aderen stromen, maar in de AB wekte hij de indruk net zo goed een hillbilly, Spaanse furie, katoenplukker of David Gilmour van Pink Floyd te kunnen zijn. Deltablues, flamenco, country en harde rock kenden nauwelijks geheimen voor zijn razendsnelle vingers. Maar waarom Berge het nodig vond om je liefst twee en een half uur af te peigeren met zijn razende gefröbel, bleef helaas onduidelijk.

Toegegeven, de resterende bluesfans in de zaal toonden hun enthousiasme steeds luidruchtiger naar het eind van zijn muzikale marathon, maar evengoed dunde het publiek zienderogen uit. Na anderhalf uur had je het dan ook wel gezien bij Bjørn Berge, een virtuoze snarenbeul bij wie de Mississippi uitmondt in de Altaelvarivier.Op zijn tien soloplaten staan genoeg oerdegelijke werkstukjes, daar niet van, maar toch staken Berges eigenzinnige covers met kop en schouders uit boven zijn eigen materiaal. Zo klonken ‘Black Jesus’ (Everlast), een slideversie van ‘Ace of Spades’ (Motörhead), ‘Give it Away’ (Red Hot Chili Peppers), ‘Enter Sandman’ (Metallica), ‘Zebra’ (John Butler) of ‘N.I.B’ (Black Sabbath) even potig als het origineel.Deze Noor klonk in zijn uppie dan ook als een hecht muziektrio. Met de bovenste snaren fingeerde Berge een stuwende bas, terwijl zijn vingers intussen vliegensvlug over de hoogst klinkende snaren dansten, en zijn voet tegelijk de maat aangaf als een basdrum. Die gimmick ging jammer genoeg ook flink vervelen tijdens een notenneukerige interpretatie van Woody Guthries ‘Vigilante Man’, of de wondermooie gospel ‘Angel Band’, die in zijn handen veranderde in een kleffe ballad. Hoogmoed won het op zo'n moment van de hommage.De melige kwinkslagen tussen de nummers door, en in het slechtste geval zelfs tijdens de songs, haalden ook al de vaart uit de set. Niet het minst omdat Berge de taal van Shakespeare in zijn bindteksten omploegde als een lompe boer. Of vond u de aankondiging “I will do my best to make it an okay evening, capisce?” echt beloftevol klinken?Méér dan oké klonk de bluesman gelukkig ook, als hij zijn gitaar deed klinken als een banjo, een op drift geraakte kettingzaag of stoomlocomotief. Daarmee zou je hem zo vergeven hebben dat zijn marathonzitting je aandacht te vaak een andere richting uit stuurde.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234