Woensdag 05/08/2020

'Hoog tijd dat Billie beseft hoe goed ze is'

Ei zo na had Billie haar dromen om solozangeres te worden, opgeborgen. Maar toen werd 'Give Me the Knife' plots een radiohit. With a little help from Goose. Vandaag beleeft frontman Mickael Karkousse zijn regiedebuut met een clip voor haar tweede solosingle.

Herinnert u zich nog de videoclip bij 'Unfinished Sympathy'? Een kwarteeuw geleden zette Massive Attack de schouders onder die absolute mijlpaal in de geschiedenis van MTV: een wandeling in één shot opgenomen, en vertraagd - uniek in alle opzichten. Richard Ashcroft van The Verve bracht enkele jaren later een hommage aan die clip in zijn eigen legendarische video voor 'Bittersweet Symphony'. En de Franse regisseur Michel Gondry vertrouwde ook op de charme van een wandeling door Kylie Minogue in Parijs te laten defileren tijdens zijn veelgeprezen clip bij 'Come Into My World'.

In die traditie van memorabele wandelscènes haakt vandaag ook elektronicasensatie Billie in. U hebt de De West-Vlaamse zangeres vast al eens gehoord: is het niet als achtergrondzangeres in The Voice of bij Netsky, dan wel omdat haar singles vandaag zowel op Studio Brussel, QMusic als MNM gedraaid worden. Bert Libeert, drummer bij Goose, stond in voor de productie. In regiestoel voor de clip bij 'Caught by the Tide' zit dan weer Mickael Karkousse. De frontman van Goose beleeft daarmee zijn regiedebuut.

"Ik ben met Goose altijd erg bezig geweest met het visuele aspect", vertelt Karkousse. "Van videoclips over artwork tot en met onze eigen verschijning op het podium. Toch zit ik nu pas voor het eerst officieel in de regisseursstoel. Ik zag namelijk direct beelden bij haar muziek, en wilde daar absoluut iets mee doen. Ik was me wel bewust dat Billie ooit bij Netsky heeft gezongen, maar ik kende haar stem eigenlijk niet zo goed. Vooraf wilde ik weten wie ze was, hoe ze in het leven stond, en er achter komen of het artistiek zou kunnen klikken. Hoe zij zich wil profileren, stond gelukkig niet ver af van het kader dat ik voor haar wilde scheppen. Wie je in de clip ziet, dat is Billie ten voeten uit. Je kijkt over haar schouder mee hoe ze door de straten loopt, hoe ze zich beweegt in haar eigen leefwereld. Deze clip is het antwoord op de vraag: wie is Billie nu eigenlijk?"

De ploeg trok naar de Londense wijk Shoreditch, omdat die rauwe vibe volgens Karkousse perfect aansloot bij zijn beeld van de West-Vlaamse. "Shoreditch was het walhalla voor mij om te filmen. De overdaad aan graffiti biedt misschien al gauw de aanblik van een schreeuwerige kinderkamer, maar met de juiste kadrering leek je ineens in Brooklyn te lopen. Elders lijkt het weer een scène uit de Batman-verbeelding van Tim Burton. Het was gemakkelijker geweest om Billie close-up in beeld te brengen, terwijl ze in een discotheek danst en zingt op een beat. Maar die clichés wilde ik juist mijden. Ik wilde donkerte, street credibility. Niets theatraals. Ze is dan ook geen diva. Niets mocht ongeloofwaardig overkomen."

Commerciële stem

Billie toont zich alvast verguld met het resultaat. "Ik krijg soms het gevoel dat ik moet vechten om mijn eigen zin door te drijven, en ik ben bang dat iemand mij zijn stijl zou opdringen. Daarmee ben ik zo dankbaar dat Mickael met zijn vuist op tafel slaat voor mij. Ik vraag trouwens ook altijd aan Bert wat de andere boys in Goose vinden: ik vertrouw hen blindelings als klankbord. Ik hoor mijn stem zelf eigenlijk niet zo graag. Ze klinkt heel commercieel. Daarom zocht ik iemand als Bert die het nodige tegenwicht kon bieden. Wat Bert met mijn zang aanvangt, grenst aan het ongelooflijke."

Karkousse pikt onmiddellijk in. "Wat zeg je nu? Jij klinkt helemaal niet commercieel, Billie. Ik haak net af op dat soort vrouwenstemmen. Er zijn trouwens weinig zangeressen die me iets doen: meestal vind ik ze te fragiel of eentonig klinken. Maar Billie weet me oprecht te verrassen, iedere keer. Ze bezit een krachtige stem, met een bijna mannelijke attitude. Hoog tijd dat ze dat ook zelf beseft."

Zou het de jonge Blankenbergse zangeres voorlopig aan zelfvertrouwen ontbreken, omdat zoveel achtergrondzangeressen zich geroepen voelen om naar de voorgrond te treden, maar weinigen uitverkoren zijn? "Ik heb nu eindelijk het gevoel dat het mij zo'n beetje lukt", knikt Bentein. "Mijn eerste singles slaan aan en ik word niet meer zo snel aangesproken op mijn verleden." En wat als het toch niets wordt? Ze lacht. "Ik begon onlangs een kledinglijn voor baby's, om de druk van een solocarrière van mijn schouders te halen. Dat lijkt me wel een mooi Plan B."

Vandaag gaat 'Caught by the Tide' in avant-première op demorgen.be. De single is verschenen bij N.E.W.S.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234