Zondag 18/04/2021

Cadeauspecial

Hoofdtelefoons testen met Charlotte de Witte: "Zolang er maar geen diamanten in zitten"

null Beeld Bob Van Mol
Beeld Bob Van Mol

Met haar gitzwarte techno stormde Charlotte de Witte het voorbije jaar met 126 beats per minuut door het internationale nachtleven. Als klap op de vuurpijl mocht ze met ons koptelefoons testen.

Geen enkele Belgische koptelefoon klopte in 2016 meer uren dan die van Charlotte de Witte. Eind vorig jaar liet ze Raving George, het pseudoniem waarmee ze doorbrak, inslapen. Sindsdien doet ze het onder haar eigen naam, en dat bracht meteen een volle agenda met zich mee. "Toen ik als 17-jarige begon te dj'en, had ik nooit durven dromen dat dit mijn beroep zou worden", geeft ze toe, wanneer we met haar het audiofiele walhalla New Music in Brussel verkennen. "Ik maakte mixtapes voor het plezier, niet met de intentie beroemd te worden."

Dat ze destijds als Raving George door het leven ging, was een bewuste keuze. "Ik wilde niet dat mensen naar mijn shows kwamen omdat ik borsten heb, maar omdat ze vonden dat ik goede muziek maak. Vorig jaar dacht ik bij mezelf: 'Fuck it. Waarom verstop ik mezelf achter dat macho-pseudoniem?' Ik was klaar om een hoofdstuk af te sluiten. Ik ben gewoon Charlotte de Witte."

Parfum van zweet en gin-tonics

Met het sublieme 'You're Mine', dat ze maakte met Oscar & The Wolf, scoorde Raving George vorig jaar nog een gouden plaat. Maar Charlotte de Witte 2.0 verkent andere oorden. 'Weltschmerz', haar undergroundhit, vat die halve transformatie goed samen: techno die het best aardt in een obscure club waar een parfum van zweet en gin-tonics hangt. "Ik hou van de eenvoud van techno", zegt De Witte. "Er hangt een walm van melancholie over het genre dat mij fascineert."

Intussen trekken de beats van de 24-jarige producer de wereld rond. Charlotte is de rijzende ster aan het technofirmament - een status die ze vorige maand nog bekroond zag op de Red Bull Elektropedia Awards, waar ze tot Best Producer werd verkozen. "Ik heb het afgelopen jaar ruim twintig eigen nummers uitgebracht. Als je dan die prijs krijgt, doet dat iets met je. Het zijn niet alleen mijn ouders meer die vinden dat ik goed bezig ben. Die appreciatie van het publiek en de sector is het mooiste geschenk dat ik in 2016 kon krijgen."

Eigen radioshow

Met een hoop eigen releases is de honger van De Witte echter niet gestild. Ze organiseert regelmatig KNTXT, haar eigen clubavond in de Brusselse Fuse, en op zaterdagavond kaapt ze Studio Brussel met haar radioshow. "Het is door die show dat ik een betere dj ben geworden. Ik moet mezelf wekelijks heruitvinden, om niet in herhaling te vallen. Dat dwingt mij om ook over de omheining te kijken, naar andere genres dan techno. En natuurlijk is zo'n programma een fantastisch platform om niet-uitgebrachte songs op het publiek los te laten."

Wat ze verder zoal onthoudt van 2016? "Pukkelpop was, zoals altijd, memorabel. Het is gewoon onbeschrijfelijk om tienduizend mensen uit hun dak te zien gaan. Maar uiteindelijk maakt het mij weinig uit of ik voor een groot publiek moet spelen of in een intieme setting. Telkens overvalt mij een gevoel van gelukzaligheid, want ik doe het gewoon enorm graag. Het was ook fijn om te zien waar de muziek mij dit jaar overal bracht. Ik leerde in Turkije en Israël nieuwe culturen kennen, en ik toerde voor het eerst door Canada en de VS."

Kán Charlotte de Witte het jaar 2016 nog wel overtreffen? "Dat moet lukken. Volgend jaar staan er tournees door Australië, Latijns-Amerika en Azië op de planning, en ik ben alweer volop technolabels aan het zoeken om nieuwe tracks op uit te brengen. Ik ben nog maar net begonnen, hè!"

Voor de slaapkamer-producer

Audeze Sine (500 euro)

"Zeker niet het allermooiste model, maar je hoort na enkele seconden dat de kwaliteit voldoende hoog is: een vol geluid, alle klanken perfect in balans, en het klinkt ook allemaal erg puur. Multifunctionele koptelefoons zijn zeldzaam, maar deze zou zowel muzikanten als dj's moeten kunnen bekoren. Ook voor de ambitieuze slaapkamerproducer die wil afwijken van de bekendere audiomerken, is deze Audeze een fijn alternatief."

audeze sine Beeld rv
audeze sineBeeld rv

Voor de geluidsfetisjist

Grado GS2000e (1.500 euro)

"Het design van deze headphone steekt er met kop en schouders bovenuit. Al kan ik mij moeilijk inbeelden dat je hiermee over straat wandelt. Het is bijna een designstuk uit het Scandinavische interieur van een hipster. (lacht) Het zit 'm vooral in de houten afwerking, maar hij zit ook heel comfortabel, en er schuilt waanzinnig veel detail in het geluid. Voor liefhebbers van klassieke muziek of ambient."

grado gs2000e Beeld rv
grado gs2000eBeeld rv

Voor de brokkenpiloot

AiAiAi TMA-2 (190 euro)

"Dit is mijn huidige koptelefoon waarmee ik draai. Als dj vind ik het belangrijk dat de bassen goed tot hun recht komen, en dat is hier absoluut het geval. De TMA-2 is een compleet model dat ik zowel aan kenners als amateurs zou aanraden, omdat je er veel richtingen mee uitkunt. Zelf verslijt ik niet veel koptelefoons, maar het is fijn dat alle elementen van de headphone vervangbaar zijn. Groot pluspunt voor de portefeuille van een brokkenpiloot."

aiaiai tma-2 Beeld rv
aiaiai tma-2Beeld rv

Voor de suikeroom

Audeze LCD-4 (5.000 euro)

"Deze zit als gegoten, alsof twee zachte kussens zich sierlijk rond je oren krullen. Je hoort ook meteen dat de kwaliteit hiervan buitenaards is. Het geluid is zo zuiver dat je details ontdekt die een doorsnee headphone niet blootlegt. Voor een muzikant die opnames wil beluisteren, is deze Audeze LCD-4 ongetwijfeld een uitstekend referentiepunt. Hij straalt ook écht klasse uit, maar het prijskaartje is er dan ook naar. En toch: voor wie het geld heeft, is dit een dikke aanrader."

audeze lcd-4 Beeld rv
audeze lcd-4Beeld rv

Voor de fashionista

Sonus Faber Pryma (500 euro)

"Ik verkies eenvoud boven alles: je zult mij niet snel met een koptelefoon vol diamanten zien. (lacht) Beyoncé droeg deze Pryma in een van haar laatste videoclips. Je ziet dat het kwaliteit is, maar hij oogt nogal onhandig - alsof je een broekriem met oorschelpen op je hoofd draagt. Al kan ik mij voorstellen dat hij in de smaak valt bij liefhebbers van design, en 't is sowieso een model voor wie wil opvallen."

sonus faber pryma Beeld rv
sonus faber prymaBeeld rv
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234