Dinsdag 21/09/2021

Homogeen schoolsysteem botst met jeugdige verscheidenheid

Tegenstelling tussen schoolsysteem en schoolpopulatie leidt vaak tot geweld

brussel.

eigen berichtgeving

Maatschappelijk kwetsbare jongeren herkennen zich niet in het homogene onderwijsmodel van de middelbare school. Aangezien die jongeren geen voeling hebben met de waarden en normen die op school gepropageerd worden - en, omgekeerd, omdat de school met hen geen rekening houdt - nemen zij hun toevlucht tot geweld. Dat besluit althans Dirk Selis uit een analyse die hij in het kader van het Rosa-project van de SP maakte van geweld op school.

Behalve over pesten bestaat er nauwelijks wetenschappelijke documentatie over geweld op school. Het feit dat er wat fout loopt binnen de schoolmuren krijgen we nochtans geregeld in de media voorgeschoteld. Die 'opgeschroefde mediaberichtgeving' staat volgens Selis echter aan de basis van een crime carrousel, een geweldspiraal die de echte oorzaken voorbijschiet en zelfs nog versterkt. Geweld op school wordt in de media immers altijd gekarakteriseerd als grootstedelijke criminaliteit waardoor scholen uit probleembuurten nog meer gestigmatiseerd worden. Zo komt er een sociale kanalisering op gang waarbij maatschappelijk zwakke kinderen geconcentreerd worden in enkele onderwijsinstellingen.

De kern van het probleem is, volgens Selis, dat jongeren een heterogene groep vormen die op school in een homogeen stramien terechtkomen. Dat stramien is gericht op de verwachtingen van de sociaal hogere klassen. Jongeren uit maatschappelijk kwetsbare groepen voelen zich er heel wat minder door aangesproken en ervaren de school vooral als een last. Spijbelen en geweldpleging zijn daar de uiting van.

Wie dat geweld wil indijken zal die homogeniteit dus moeten verhelpen. "De school, als vertegenwoordiger van de dominante cultuur, moet de cultuurvariant van de maatschappelijk kwetsbare bevolkingsgroep respecteren", concludeert Selis. Hoewel hij pleit voor een heterogene onderwijsbenadering, houdt Selis opmerkelijk genoeg wel vast aan de algemene leerplicht tot achttien. Selis beschouwt die leerplicht als de motor om sociale emancipatie te bewerkstelligen.

Als oplossingen voor het schoolgeweld schuift Selis onder meer een spreidingsbeleid naar voren en een financiering die afhangt van het sociaal profiel van de schoolpopulatie. Verder wil hij dat de overheid van werkgelegenheid voor maatschappelijk kwetsbare jongeren een topprioriteit maakt. En als het van Selis afhangt kan dat het best door een doorgedreven arbeidsherverdeling middels een vierdaagse werkweek met loonbehoud. Een gedachte die zelfs in vakbondskringen geen voltallige aanhang vindt en misschien nog het best illustreert hoe Selis er bij gebrek aan cijfermateriaal over geweld op school niet altijd in slaagt om een bevattelijke lijn te trekken tussen de diverse punten (media, onderwijs, economie) die hij aanhaalt. (BE)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234