Maandag 25/01/2021

Hommage aan zichzelf

Prometheus

Voorstellingen van Jan Decorte zijn altijd simpel en gelaagd tegelijk. Ook Geboeid/Prometheus laat zich onder zijn extreem transparante tekst en enscenering afpellen tot een politiek en poëtisch statement, maar in de kern staat Decorte zelf. Wat moeten we daarmee?

Aischylos' tragedie is weinig dynamisch: de handeling beperkt zich tot het vastketenen van halfgod Prometheus aan de rots, waarna een omstandig relaas volgt van hoe hij daar is terechtgekomen. Zijn 'schuld' ligt in zijn te grote liefde voor de mensen (hij bracht hen vuur en kunst) maar vooral in zijn 'weten': deze 'vooruitdenker' (zoals zijn naam betekent) kent het scenario van Zeus' ondergang en weigert koppig om de tirannieke oppergod die informatie prijs te geven. De hele Prometheus is een portret van een politieke martelaar die zijn laffe omgeving van jaknikkers een spiegel voorhoudt. Alleen is in Decortes universum die onverzettelijke ziener en zot geen politicus, maar een kunstenaar.

Dit pleidooi voor het belang van de kunstenaar is een romantische maar in deze van pragmatisme doordrongen tijden ook écht rebelse boodschap: wie gelooft de kunstenaar nog, wanneer hij spreekt van de mysteries waarvan hij de hoeder is?

Maar wat als die kunstenaarsfiguur vervolgens verengd wordt tot Decorte zelf? Ondanks het feit dat Sigrid Vinks de rol van Prometheus uitspreekt is het onmiskenbaar de meester die in het centrum van deze productie staat. Gaat die zelfreferentie niet te ver, is ze niet zeer zelfgenoegzaam? Het gaat niet om de vraag of de privépersoon Jan Decorte de rol van dissidente kunstenaar waarmaakt - maatschappelijke realiteit is hier van geen tel, theater bevindt zich in het veld van het symbolische. Alleen wordt het wel moeilijk om het belang van 'de' kunstenaar te zien wanneer Decorte vóór zijn onderwerp gaat staan, in plaats van het te dienen.

Geboeid/Prometheus toont zich te veel een hommage aan Jan Decorte, en dat is minder interessant dan datgene waar Decorte voor staat.

Geboeid/Prometheus, op tournee in Vlaanderen, info: www.bloet.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234