Dinsdag 18/02/2020

Homans ruziet alweer op Twitter, maar is dat wel slim?

Afgelopen weekend beet Vlaams minister Liesbeth Homans (N-VA) van zich af tegen haar gewezen topambtenaar Alona Lyubayeva via Twitter. En dat is niet de eerste keer. Is het wel verstandig om discussies uit te vechten op het publieke forum?

Nadat Homans' partijgenoot Sander Loones een artikel deelde waarin stond dat de Raad van State het beroep van Alona Lyubayeva tegen haar ontslag verwierp, ontspon zich op Twitter een heftige discussie tussen de minister en haar gewezen topambtenaar. Lyubayeva werd eerder dit jaar namelijk door Homans ontslagen als Vlaams diversiteitsambtenaar.

Daarbij vlogen de verwijten over en weer. Zo wrijft Lyubayeva de minister aan "uit te blinken in incompetentie", waarop Homans de gewezen ambtenaar adviseert om haar "energie en geld te sparen voor de arbeidsrechtbank". Lyubayeva hoopt dat die instantie zich, in tegenstelling tot de Raad van State, wel bevoegd zal verklaren om een uitspraak te doen in het dossier.

Het is niet de eerste keer dat Homans zich scherp uitlaat op Twitter. Twee weken geleden nog diende de minister Els Keytsman, directeur van Unia, nog van antwoord met "Maak dus je punt of zwijg" nadat die laatste een artikel had gedeeld over de diversiteit in Vlaamse sportclubs. Unia valt onder de bevoegdheid van Homans en de twee leven al langer op gespannen voet met elkaar.

Voor de oppositie is de maat vol. "De Vlaamse regering onwaardig", vindt Björn Rzoska (Groen) de uithalen. Maar binnen die Vlaamse regering wordt niet tot nauwelijks gereageerd. Verder dan een zuchtende "Dit is niet onze stijl" gaat het commentaar niet. Minister-president Geert Bourgeois (N-VA) laat weten dat hij "zich niet wenst uit te spreken over allerlei discussies op sociale media. Maar laat ons het verleden achter ons laten en een ambitieus diversiteitsbeleid voeren samen met de nieuwe diversiteitsambtenaar."

Alleen verliezers

Voor docent politieke communicatie Philippe De Vries (UAntwerpen) zijn zulke twisten het gevolg van de "vermarkting van de politiek": politici moeten zich nu ook verkopen op sociale media. "Het fenomeen is vrij nieuw en veel onderzoek is er nog niet gebeurd", weet hij. "Maar de resultaten gaan twee richtingen uit. Bij de eigen achterban werkt dergelijke profilering zeker. De kiezer heeft graag dat 'zijn' politicus een duidelijk standpunt inneemt. Hoe meer we weten over de persoonlijkheid en de voorkeuren van een politicus, hoe meer we ook geneigd zijn om ervoor te stemmen." Daarbij komt dat Homans met enkele tweets heel snel en makkelijk een groot bereik heeft gehaald.

"En toch is de evolutie niet 100 procent positief", zegt De Vries. "Zulke ruzies zijn in feite zeer slecht voor iedereen. Voor de politiek in zijn geheel in de eerste plaats, maar ook voor Homans en haar tegenpartij. Zelfs het publiek wordt er niet beter van, want wat hebben we nu bijgeleerd uit die discussie? Niets toch?"

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234