Zondag 23/02/2020

Hollywood

Tweeëntwintig comicverfilmingen aangekondigd in de voorbije zes weken

in de ban van de strip

Mocht u zich afvragen waar de Hollywoodbonzen zich tijdens de scenaristenstaking mee hebben beziggehouden: ze zaten strips te lezen. De voorbije zes weken werden tweeëntwintig films aangekondigd die gebaseerd waren op graphic novels of comics. De reden van de boom? 'Er staan prentjes in', aldus Frank Miller, verantwoordelijk voor onder meer Sin City en 300. 'Dat leest makkelijker dan een gewoon scenario.' Door Geert Zagers

Volgende week komt Iron Man in de zalen, de verfilming van een Marvelcomic over een rijke playboy (Robert Downey Jr. in een zoveelste vreemde carrièrewending) die in een ijzeren harnas het kwaad bevecht. Geen eenzame zwaluw, wel de voorhoede van wat de zomer van de comicmania moet worden. Midden juni is er Speed Racer van de gebroeders Wachowski (The Matrix), gebaseerd op de Japanse mangareeks Mach Go Go Go, een week later bereikt een nieuwe The Incredible Hulk, alweer een Marvelcomic, de zalen. In juli kunt u dan weer gaan kijken naar Wanted, een verfilming van de miniserie van Mark Millar en JG Jones, waarin een jongeman zijn vader moet opvolgen als huurmoordenaar. En het speerpunt van het zomeroffensief wordt The Dark Knight, de nieuwe Batman-verfilming die uitkomt op 6 augustus, en Hellboy II: The Golden Army, de tweede Dark Horse Comicsverfilming van Guillermo del Toro. Voor die laatste moet u wel tot oktober wachten, de releasedatum voor ons land is verlaat.

Het mag onderhand duidelijk zijn: Spider-Man III (goed voor 890 miljoen dollar aan de box office) en Sin City (158 miljoen dollar) hebben school gemaakt. Comics en graphic novels zijn de nieuwe dada van Hollywood. En de trend zet zich door: de Los Angeles Times schreef gisteren dat er in de laatste zes weken maar liefst tweeëntwintig projecten zijn goedgekeurd voor comic- of graphicnovelverfilmingen. En dus mag u vanaf 2009 verfilmingen als Ronin, Justice League, The Boys, Wimpy Kid, Locke & Key, Megas en Preacher verwachten - om er maar enkele te noemen. Daarbij ook een paar prestigieuze stripverfilmingen, zoals de adaptatie van de manga Akira, met Leonardo DiCaprio als coproducent, en Black Hole, dat door David 'Se7en' Fincher onder handen genomen zal worden.

Als u zich nog afvroeg waarmee de Hollywoodbonzen zich tijdens de drie maanden durende staking onledig hebben gehouden: ze zaten strips te lezen. "Het is een mode", zegt Frank Miller, verantwoordelijk voor graphic novels als Sin City en 300, en nu zelf in de regiestoel voor zijn debuut The Spirit, een - u raadt het - verfilming van een graphic novel. "Maar de storm zal wel gaan liggen zodra de hype voorbij is. Comics zijn altijd al een vaste bron van inspiratie geweest."

Kan best zijn, maar het lijkt de Hollywoodproducers deze keer toch menens. Universal heeft Dark Horse Entertainment aan zich gebonden, Marvel heeft een contract met Paramount en DC Comics is in handen van Warner Bros: strips zijn een vaste inspiratiebron voor de studio's geworden, en het lijdt weinig twijfel dat ze die helemaal zullen uitmelken, zodra ze succesvol blijken aan de box office.

Het is ook geen onlogische stap voor de bonzen uit Tinseltown, het volkje dat altijd en overal in de eerste plaats op zeker wil spelen. Strips zijn namelijk originele verhalen (en dus voor een keer geen sequels of remakes, de normale manier om op veilig te spelen) die hun succes al eens bewezen hebben, sowieso garant staan voor extra media-aandacht en op voorhand al een fanbase hebben, die vervolgens nog eens gratis reclame gaat maken op het internet. Tot die fanbase durven bovendien al eens grote acteurs te behoren, die voor één keer bereid zijn om uit principe mee te doen - denk maar aan Nicolas Cage in het schabouwelijke Ghost Rider.

Extra stimulans: sinds het CGI-succes van Sin City en 300 is het plots veel interessanter om een realistisch ogende stripverfilming op poten te zetten. Gedaan met plasticinemonsters en ridicule spandexpakjes, welkom green screens, motion capture en digitale postproductie.

En er is nog een andere reden voor de hausse van stripverfilmingen. Comics zijn een scenario en storyboard in één: de prentjes zijn er namelijk al. Wat de ontwikkeling van het script alleen maar versnelt én - belangrijker nog - wat leuker is om te lezen voor de mensen die de projecten moeten goedkeuren.

"Ik denk niet dat er iets is wat moeilijker leest dan een scenario", aldus Frank Miller in de LA Times. "Ze zijn onleesbaar. Ongeveer alles eraan zorgt ervoor dat je het onmiddellijk weer wilt neerleggen. In een graphic novel daarentegen staan prentjes. Plus: je hebt een veel duidelijker idee van hoeveel je aan de film zult moeten spenderen." Kortom, Millers advies aan de scenaristen: steek tekeningen in je script. En zorg voor tekstballonnetjes.

Dat al die aangekondigde projecten niet meteen garant staan voor kwaliteitsvolle, doorwrochte cinema mag dan ook niet verwonderen. Of wat denkt u van Sub-Mariner, over een Homo Mermanus die met het zeeleven kan communiceren en - nou nou - onderwater kan ademen? Of Shazam!, een acroniem voor Solomon, Hercules, Atlas, Zeus, Achilles en Mercurius (een kreet die superkrachten verleent aan wie hem uitroept) en een Supermanrip-off zonder weerga. 2009 lijkt het jaar van de verfilmingen te worden die zo slecht zijn dat ze weer cult worden. Onze favoriet? Luke Cage, de zwarte superheld uit de getto's, die in 2009 onze zalen zou moeten bereiken. Catchphrase van deze exploitation-superheld met een eendimensionale hang naar geweld: "Merry Christmas!"

Dat er grof geld te verdienen valt met comics had ook Stan Lee in het snotje, de geestelijke vader van een heel gamma aan superhelden, van Spider-Man en de Hulk tot X-Men, Fantastic Four, Iron Man en Daredevil. Op zijn vijfentachtigste heeft het voormalige hoofd van Marvel, die eigenlijk op rust zou moeten zijn, een deal met Disney gesloten voor een nieuwe reeks superhelden. De nieuwe personages zouden eerst op het witte doek verschijnen, en pas daarna een tweede leven op papier mogen beleven - de omgekeerde weg dus. Staan nu al in de steigers: Nick Ratchet, Blaze en Tigress. Een twintigtal anderen moeten nog volgen. "Ik heb er miljoenen in mijn hoofd", zei Lee aan de BBC. "Ik heb lades vol ideeën voor films en televisieprogramma's." Spijtig genoeg niet langs de Disneycensoren gepasseerd: de op Pamela Anderson gebaseerde Stripperella. Een greep uit haar adult oriented superkrachten: sexy martial arts en killer stripper moves.

Het moet dus niet altijd Cormac McCarthy (No Country for Old Men) zijn die Hollywood inspireert, zoveel is duidelijk. Al is deze striphype nog altijd beter dan de vorige wanhopige zoektocht van Hollywood naar originele verhalen. Enkele maanden geleden kondigde Universal aan dat ze, in navolging van Transformers en het nog te verschijnen G.I. Joe -niet bepaald toonbeelden van creativiteit overigens -, een contract hadden gesloten met speelgoedfabrikant Hasbro voor minstens vier nieuwe films, gebaseerd op gezelschapsspelletjes. In de pijplijn: Monopoly: The Movie (geregisseerd door Ridley Scott), Het ouijabord (door Michael Bay), Zeeslag en Cluedo.

Ons scenario voor Vogel in de hand ligt al klaar bij het Vlaams Audiovisueel Fonds.

Comics zijn een scenario en storyboard in één: de prentjes zijn er al. Dat versnelt de scriptontwikkeling en is leuker om te lezen voor mensen die projecten goedkeuren

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234