Vrijdag 17/09/2021

Hollywoodsterren floppen

Volgens experten is er in Hollywood nood aan een nieuw businessmodel. Besparen op het loonbriefje van beroemde acteurs en actrices wordt daar vermoedelijk een belangrijk onderdeel van.

Het was geen goede filmzomer. Heel wat films met zogenaamde A-sterren flopten spectaculair. De sci-fi-komedie Land of the Lost met acteur Will Ferrell bracht zo’n 35 miljoen euro op. Mager als je bedenkt dat de film het dubbele kostte om te maken. Ook Duplicity, een thriller met Julia Roberts, ontgoochelde. Opbrengst: 29 miljoen euro, productiekosten: 41 miljoen euro. Zelfs Johnny Depp slaagde er met het suf gehypete Public Enemies van Michael Mann niet in fenomenaal veel volk naar de bioscoop te lokken. Het is duidelijk: grote namen staan niet langer garant voor succes. Ook Denzel Washington, Eddie Murphy, Russell Crowe, Tom Hanks, John Travolta en Adam Sandler slaagden er deze zomer niet in de verwachtingen qua publieksopkomst in te lossen. “Supertalenten slagen er niet langer in een groot publiek op te bouwen en iedereen is op zoek naar oplossingen”, zegt Peter Guber, de voormalige topman van Sony Pictures, aan de Britse krant The Independent. Volgens experten in dezelfde krant zat het failliet van de Hollywoodster er al langer aan te komen. De drie best scorende films in Amerika tot dusver zijn dit jaar Transformers: Revenge of the Fallen, Harry Potter and the Half-Blood Prince en de animatiefilm Up. Zij deden het zonder belangrijke Hollywoodsterren, afgezien dan misschien van Daniel Radcliffe in Harry Potter. Hoe het komt dat de grote namen zo teleurstellen? Eén reden kan zijn dat veel van die sterren te onregelmatig in films voorkomen om een goede band met hun fans te blijven behouden. Anderen, zoals Will Ferrell, zijn dan weer te vaak te zien in de cinema. Ook de toegenomen mogelijkheden op het vlak van home entertainment - digitale televisie, DVD’s, downloads - spelen een rol en daarbij zou vooral die van sociale netwerksites nefast zijn. Slechte commentaren die in de bioscoopzaal via de mobiele telefoon gepost worden op sites als Twitter, hebben volgens kenners meer invloed dan je zou denken. “Je kijkt rond in de zaal en ziet een gloed”, zegt Guber. “En die gaat niet uit van de gezichten van mensen die naar de film aan het kijken zijn, maar van hun BlackBerries en iPhones.” Maar ook de sterren zelf valt het een en ander te verwijten. Hun belangrijkste fout? “Ze tronen niet langer uit boven de massa”, aldus The Independent.Een oplossing voor het probleem is er nog niet, maar het is duidelijk dat Hollywood op zoek moet naar een nieuw businessmodel en op termijn zal moeten afstappen van de klassieke formule die uitgaat van de kracht van beroemde acteurs. Nu al zetten de grote studio’s de knip op het loonbriefje van veel grote sterren. Zij moeten tegenwoordig langer wachten op hun loon, vaak tot de studio de productiekosten volledig heeft terugverdiend. Sterren als Julia Roberts en Denzel Washington scheppen nog steeds zo’n zeventi-en miljoen euro per film, maar het is niet ondenkbeeldig dat ze het in de toekomst met minder zullen moeten stellen.

Brad Pitt als laatste hoop

Hollywood hoopt deze zomer, traditioneel de periode waar winst wordt gemaakt in de filmindustrie, nog op één lichtpuntje: Inglourious Basterds. De nieuwe film van Quentin Tarantino ging deze week wereldwijd in première en verwacht wordt dat de film in zijn openingsweekend 17 tot 23 miljoen euro zal opbrengen. Volgens Harvey Weinstein, die de publiciteitscampagne van de film helemaal rond de superster opbouwde, zal dat voornamelijk aan Brad Pitt te danken zijn. “Brad Pitt is een superster op het hoogtepunt van zijn populariteit en het is voor een groot stuk voor hem dat de mensen deze film willen zien”, aldus Weinstein in The Independent.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234