Zaterdag 15/05/2021

Hollywood ziet dubbel tot driedubbel

In het Amerikaanse tijdschrift Variety wordt onder de titel 'Studios experience deja view' - het blad zit nooit verlegen om een woordspeling - de aandacht getrokken op het feit dat Hollywood wel getroffen lijkt door een aanval van dubbelzicht. De aanleiding voor het artikel is het gelijktijdig in de bioscoop draaien van twee grote en dure spektakelfilms: Armageddon en Deep Impact. Die hebben hetzelfde uitgangspunt, namelijk een aanstormende asteroïde waarvan de inslag op aarde apocalyptische gevolgen kan hebben. Maar het fenomeen is uiteraard niet nieuw en zal zich in de nabije toekomst blijkbaar nog (erg) vaak voordoen. Een overzicht.

Recente voorbeelden uit het verleden van wat door Variety omschreven wordt als lookalike mania zijn onder meer de twee vulkaanfilms Dante's Peak en Volcano, de twee Wyatt Earp-westerns Tombstone en Wyatt Earp, de twee Columbus-epossen 1492: Conquest of Paradise en Christopher Columbus: the Discovery, de twee Robin Hood-films (met respectievelijk Kevin Costner en Patrick Bergin in de titelrol), gevolgd door de Mel Brooks-parodie Robin Hood: Men in Tights, de twee historische kostuumdrama's Dangerous Liaisons en Valmont enzovoort.

In het filmbedrijf is het al lang gebruikelijk dat succesrijke titels vrij snel op een vervolg kunnen rekenen of na verloop van tijd gewoon opnieuw gemaakt worden. Dat zijn respectievelijk de zogenaamde sequels en remakes. Maar hier gaat het wel degelijk om twee (of meer) erg soortgelijke films die gelijktijdig gemaakt worden.

Weten de filmstudio's dan helemaal niet waar de concurrentie mee bezig is? Natuurlijk weten ze dat wél. "Er zijn geen geheimen in Hollywood," aldus studiobaas Mike Medavoy. Soms is de manier waarop zo'n geheim in de openbaarheid komt zelf bijna een film waard. Neem het voorbeeld van Gorillas in the Mist van regisseur Michael Apted uit 1988. Producer Arnold Glimcher was eind '85 in Rwanda om vanuit Kigali een dagtocht te ondernemen naar het Karisoke Research Center in het Virunga-gebergte. Daar wou hij (voor de eerste keer) Dian Fossey ontmoeten om met haar te praten over een mogelijke verfilming van haar autobiografie Gorillas in the Mist. Maar net toen hij in de vroege ochtend het Mille Collines-hotel wou verlaten, kreeg hij te horen dat de reis niet meer nodig was: diezelfde nacht was Dian Fossey immers vermoord.

Glimcher vond het onderwerp (wellicht meer dan ooit) de moeite waard en bleef het gorilla-project, in opdracht van de Universal-studio maar in het grootste geheim, verder ontwikkelen. Inmiddels had men bij Warner Bros. ook interesse gekregen voor het tragische lot van Dian Fossey. Er werd een scenario besteld, er werd een regisseur (Bob Rafelson) aangesteld en er werd een titel bedacht, Heaven and Earth: the Tragic Life and death of Dian Fossey.

Beide studio's waren niet op de hoogte van elkaars plannen, tot op het moment dat een productiechef van Universal in oktober '86 een collega van Warner Bros. tegen het lijf liep in het Hotel Méridien in Kigali. De begroeting laat zich raden: "What are you doing here? " Na de nodige verontwaardiging en wederzijdse beschuldigingen besloten beide studio's uiteindelijk de handen in elkaar te slaan, de film samen te produceren en de opbrengst te verdelen.

Tegenover elke film die in Hollywood gedraaid wordt, staan telkens tientallen projecten die in ontwikkeling zijn. Dat proces kan soms erg lang aanslepen, zodat men in het filmjargon van een development hell spreekt. Als een studio voor een bepaalde film het licht op groen zet, kan dat voor de concurrentie reden zijn om een soortgelijk project uit het eigen lijstje te schrappen. Dat gebeurde onlangs bij Fox, waar het plan om een nieuwe versie van Jason and the Argonauts te maken afgevoerd werd, toen bleek dat DreamWorks daar ook mee bezig was.

Maar soms kan het juist een extra stimulans zijn om er toch mee door te gaan. De redenen daarvoor kunnen talrijk zijn, zoals: "Als zij in het onderwerp geloven, waarom wij dan niet?" Ofwel heeft de studio al zoveel tijd, geld en energie in het project gestopt dat men nu niet meer kan of wil terugkrabbelen. Of men is de mening toegedaan over een beter scenario, een meer geschikte regisseur en/of een bekendere ster te beschikken. Of men kan proberen alle hens aan dek te roepen om hoe dan ook als eerste in de bioscoop te geraken.

Wat er ook van zij, voor de nabije toekomst mag men heel wat lookalikes verwachten, waaronder twee nieuwe vampierenfilms (Blade en John Carpenter's Vampires), meerdere films over de Tweede Wereldoorlog (zoals Saving Private Ryan en The Thin Red Line), twee tekenfilms over mieren (Antz en A Bug's Life), twee films over een man wiens leven een televisiesoap wordt (The Truman Show en Ed tv), twee films over Jeanne d'Arc, twee biopics over Abbie Hoffman, twee Patricia Highsmith-verfilmingen met Ripley als hoofdpersonage, twee thrillers over de nazi-buit in Zwitserse banken en natuurlijk ook twee Titanic-parodieën, Gigantic en Oops, We Missed the Iceberg.(Jan T.)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234