Vrijdag 30/10/2020

Hollywood wil de internettrein niet missen

Sneeuwbaleffect en middellangetermijnvisie drijft studio's naar het web

De Amerikaanse filmstudio's beginnen programma's specifiek voor het internet te ontwerpen zonder daarbij onmiddellijk winst te verwachten.

Samuel Blumenfeld

De legende wil dat toen de televisie in de jaren 40 Hollywood bereikte, Jack Warner een van de nieuwe toestellen beetgreep en door het raam kieperde, in de overtuiging dat de televisie het einde van het cinematijdperk inluidde.

Zestig jaar later wordt de filmindustrie in Hollywood geconfronteerd met het internet. Dit medium, aanvankelijk door Hollywood met de nek aangekeken, is nu het voorwerp van een bikkelharde strijd tussen studio's en investeerders. Bij de grote Amerikaanse televisiestations en de studio's waaraan ze zijn verbonden, die het al hard te verduren krijgen van de beter bekeken kabeltelevisie, breekt nu het angstzweet uit bij de naderende samensmelting van computer en televisie.

Volgens een recent onderzoek van studiebureau Veronis, Suhler & Associates Communications zal het aantal televisiekijkers in de Verenigde Staten tussen 2000 en 2003 ongeveer status-quo blijven en zal het bioscoopbezoek in diezelfde periode met slechts 3 procent toenemen. Het aantal internetaansluitingen, dat tussen 1993 en 1998 al met 106 procent toenam, zal tegen 2003 nog eens met 21 procent aangroeien.

De drang om te investeren in het internet, heeft evenveel te maken met een middellangetermijnvisie waarbij de Hollywood-studio's het internet tot een onvermijdelijke partner zien uitgroeien, als met het sneeuwbaleffect dat nog wordt versterkt door de recente overname van Time Warner door AOL en de geruchten over een mogelijke overname van Disney en Universal door Yahoo.

Michael Ovitz, de vroegere baas van het Creative Artists Agency en oprichter van de Artists Management Group, die de belangen behartigt van schrijvers (Tom Clancy, Michael Crichton...) en acteurs (Cameron Diaz, Leonardo DiCaprio) heeft samen met distributiemiljardair Ronald Burkle Lynx Technologies opgericht.

Frank Biondi, een van de oprichters van kabelzender HBO en voormalig productiechef bij Paramount, en John Davis, producent van Dr. Dolittle en zoon van oliemiljardair Artisan Davis, hebben samen met Artisan Entertainment, het productiehuis dat The Blair Witch Project heeft verdeeld, Sightsound.com opgericht. Ze hebben al 3 miljoen dollar geïnvesteerd in Quantum Project, een film met John Cleese die exclusief via die site zal worden vertoond. Paul Allen, medeoprichter van Microsoft (dat heeft geïnvesteerd in een andere populaire site, Ifilm.com), Dreamworks SKG en Imagine Entertainment hebben de handen in elkaar geslagen voor Pop.com, waarop men binnenkort onuitgegeven filmfragmenten van Ron Howard en Steven Spielberg zal kunnen bekijken.

Terry Semel, tot vorig jaar hoofd van de filmafdeling bij Time Warner, heeft ook al geïnvesteerd in een nieuw project. Bij dat bedrijf, Icebox.com, zijn al 45 hoge Hollywood-functionarissen betrokken die eerder hun strepen verdienden bij series als Seinfeld, De Simpsons en Dawson's Creek.

Die goldrush is deels uit frustratie ontstaan. Kaderleden uit Hollywood waren het altijd al gewend om enorme sommen binnen te rijven. Maar dat is een relatief begrip. "Wij hebben onze hele carrière lang gezwoegd, onze collega's de ene hak na de andere gezet en over lijken gelopen, en dat alles om 40 miljoen dollar te verdienen", zo klaagde een Hollywood-veteraan na een ontmoeting met de jonge oprichter van een internetbedrijf. "En die jonge snaken van nog geen dertig zijn van de ene dag op de andere honderden miljoenen dollars waard."

Momenteel stelt de inhoud van de sites echter nog grote problemen. Entertaindom.com, gespecialiseerd in (onuitgegeven) filmfragmenten, videoclips en animatiefilms, heeft al enkele leerrijke mislukkingen achter de rug. Deze site, opgevat als een eenvoudige kijkkast, een heruitgave van de televisie zeg maar, met alle nadelen van dien (slechte beeldresolutie, klein beeldscherm) heeft nog niet het beoogde succes behaald. De opkomst van krachtigere machines zou het probleem van de beeldkwaliteit moeten oplossen, maar dan nog blijft het zeer de vraag of men programma's kan maken die specifiek voor het internet zijn bedoeld.

Entertaindom.com heeft ogenblikkelijk zijn strategie aangepast door een overeenkomst te sluiten met het animatieproductiehuis Brillant Digital Entertainment en met rockgroep Kiss om een wekelijkse animatiereeks getiteld Kiss Immortals op poten te zetten. De site toont ook onuitgegeven episodes van een animatiereeks rond Superman en krijgt tegenwoordig 5.600.000 bezoekers per maand over de vloer. Een ander interessant voorbeeld is de site van Fox, The Simpsons.com, gewijd aan de figuurtjes van Matt Groening. Toen deze site slechts een flauw afkooksel van de serie was, bestond er geen greintje interesse voor. Pas wanneer de site evolueerde naar een interactieve versie van de Simpsons, groeide het bezoekersaantal.

De kostprijs van programma's die enkel voor het internet worden gemaakt, geeft ook een probleem. Financiële experts denken dat het haalbaar is om ongeveer 30 frank aan te rekenen aan iedere surfer die een bepaald filmfragment wil zien. Anderen zijn dezelfde mening toegedaan als Lee Masters, directeur van Liberty Digital Inc., die in Business Week van 20 maart 2000 beweerde dat het onmogelijk is een film winstgevend te maken door hem enkel via het internet te verspreiden. Nog een paradox rond dit distributiekanaal waar iedereen een stuk van wil, maar waarmee blijkbaar niemand iets weet aan te vangen.

© Le Monde

Vertaling: Wim Coessens

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234