Woensdag 27/01/2021

Hollywood slaat munt uit nostalgische remakes

Oude televisieseries die momenteel niet worden hermaakt voor het kleine scherm krijgen wel een bioscoopversie, zoals 21 Jump Street, dat woensdag bij ons in de zalen komt. Nostalgie? Misschien. Zoeken naar zekerheid in het overaanbod aan mogelijkheden tot ontspanning en een onderaanbod aan centen? Zeker.

Dallas komt opnieuw op televisie, ook in Vlaanderen. Niet als heruitzending, wel als remake. Gebaseerd op de oude verhaallijn, maar met nieuwe personages en dus met frisse acteurs. J.R. en de zijnen zijn niet de enigen die dezer dagen hun comeback maken. In de bioscoop wacht ons bijvoorbeeld 21 Jump Street, gebaseerd op de gelijknamige serie die eind jaren tachtig Johnny Depp lanceerde. Depp zelf speelt nu ook mee in de film Dark Shadows, nog zo'n film die zich op een gelijknamige soap baseerde. Ja, zelfs Dawson keert mogelijk terug naar zijn Creek.

Het lijkt wel of de hitserie Friends een van de weinige shows is die niet wordt opgefrist, op televisie of op het witte doek. Hoofdrolspeelsters Jennifer Aniston en Courteney Cox zouden het nochtans helemaal zien zitten, maar hun collega Matt LeBlanc houdt de boot af. Dichter bij huis moet de verfilming van FC De Kampioenen er ooit toch een keer van komen.

Voorbeelden genoeg die bewijzen dat de do-overs van series weer helemaal terug zijn. In de top 150 van films steeg het bijvoorbeeld aandeel imitaties al tot vijftig procent. Volgens filmonderzoeker Stijn Joye (Centre for Cinema and Media Studies) zullen dat er in de toekomst nog meer zijn. "We worden nu eenmaal overspoeld door ontspanningsmogelijkheden. Er komen te veel boeken, te veel cd's en te veel films uit. Producenten zijn op zoek naar een manier om zich snel van de rest te onderscheiden", merkt ook regisseur Jan Verheyen.

Een serie die haar bestaansrecht al op televisie bewees, lijkt dan een veilige gok. Zelfs al liep de serie in sommige gevallen al dertig jaar geleden. Regisseurs en producenten hopen dat niet alleen de naamsbekendheid van een soap, maar ook het nostalgiegevoel de voormalige kijkers van de show ook nu nog naar de cinema lokt. In crisistijden is de kans dat die strategie aanslaat misschien wel groter dan in periodes die bol staan van rozengeur en maneschijn. Volgens Freud zoeken mensen in lastige tijden tenslotte naar zaken die hen herinneren aan een zorgeloos verleden.

"Die nostalgie leeft soms ook bij regisseurs", bevestigt Verheyen. "Denk aan de vele remakes die er kwamen in het horrorgenre. Daarbij ging het niet om kille berekeningen. Dat waren de Amerikaanse en Australische Jan Verheyens die op hun manier een hommage brachten aan de oude prenten in het genre." Bij grote studio's komen de artistieke motieven volgens Verheyen toch meestal op de tweede plaats.

Herkauwen

Het aantal remakes die Hollywood op de markt gooit, piekt dan ook meestal in periodes waarin de economie slabakt. Hoewel het draaien van een do-over in veel gevallen niet goedkoper is dan vertrekken van een volledig nieuw scenario. Tenzij de filmstudio de rechten van een serie al bezit, moet daar behoorlijk wat geld voor op tafel worden gelegd. Bovendien trekken de makers van remakes graag een sterrencast aan. Kwestie van de nieuwe generatie televisiekijkers en bioscoopbezoekers te lokken.

Maar, een naam als Dallas of 21 Jump Street doet bij bepaalde generaties al zo veel belletjes rinkelen dat het marketingbudget wel een pak lager kan. De kans is ook groot dat de merchandising of dvd's van de serie waarop een do-over is gebaseerd plots opnieuw heel wat beter verkopen.

Al kan het ook anders lopen. De remake van The Dukes of Hazzard draaide een aantal jaren geleden bijvoorbeeld uit op een sisser. "Je kunt nooit voorspellen of een film zal aanslaan. Ook niet wanneer je vertrekt van een volledig nieuw idee", stipt Verheyen aan. "Geen enkele regisseur stapt om zes uur 's ochtends uit zijn bed met het plan om die dag aan een slechte film werken."

Bij het herlanceren van een bekend concept is er toch een belangrijke valkuil. Moderniseer je het idee te veel, dan verlies je de nostalgische kijkers. Blijf je te dicht hangen bij het origineel, dan blijft je publiek te beperkt. "Bij muziek is dat hetzelfde en toch weer niet", stelt consumentenpsycholoog Guido Valkeneers (Lessius Antwerpen). "Tina Turner en Leonard Cohen slaan ook nog altijd aan, maar zij zijn nog altijd dezelfden. In series en films moet je er daarom voor blijven zorgen dat mensen zich kunnen identificeren met de personages."

Voor je het weet, zijn filmfans vergeten wie er dan uiteindelijk eerst was, vermoedt Verheyen. "In de muziek- en theaterwereld is momenteel al onderzoek nodig om na te gaan van waar de originele versie ooit kwam." Verheyen, wiens film Zot van A een remake is van de Nederlandse prent Alles is liefde, is dan ook helemaal gewonnen voor do-overs. "Je kunt dat herkauwen vinden, maar een goed verhaal blijft een goed verhaal. Er is trouwens een theorie die zegt dat er maar tien verhalen bestaan. Al de rest zijn variaties op dezelfde thema's. Dan kun je een film toch niet laten liggen omdat iemand er ooit al een serie van maakte?"

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234