Woensdag 08/12/2021

Hollywood kleurt wit

Minderheden blijven ondervertegenwoordig d in de Amerikaanse filmindustrie. Dat is de weinig verrassende conclusie van universitair onderzoek in Los Angeles. Ondanks de demografische veranderingen blijft Hollywood witter dan wit kleuren.

Met de Oscar voor 12 Years a Slave en films als The Butler of Best Man Holiday werd 2013 uitgeroepen tot het jaar van de zwarte film. Toch is er geen reden tot juichen. Al zes jaar doet de University of Southern California onderzoek naar de diversiteit van acteurs en regisseurs in de Amerikaanse film- wereld. Gisteren publiceerde de instel- ling haar resultaten voor 2013. In totaal werden 3.932 personages uit de 100 popu- lairste films geanalyseerd. Ook de achter- grond van de cineasten werd onderzocht. En de resultaten zijn weinig verrassend. Hollywood blijft erg wit.
Zo'n drie vierde van de acteurs was het afgelopen jaar blank, volledig in lijn met de cijfers van de vijf filmjaren ervoor. De resultaten werden per etniciteit naast de werkelijke demografische cijfers gelegd. Vooral de Latijns-Amerikanen blijken met 5 procent sterk ondervertegenwoordigd tegenover de werkelijke bevolkingsgroep, zo'n 17 procent van de Amerikanen.
"Hispanics en latino's zijn een van de snelst groeiende groepen in de VS", zegt onderzoeker Marc Choueiti in het studie- verslag. "Als populaire films de enige graadmeter van diversiteit zouden zijn, waren de kijkers zich compleet onbewust van deze verandering. Mensen uit deze bevolkingsgroep zijn vrijwel onzichtbaar op het scherm."
Bovendien zijn Latijns-Amerikaanse vrouwen de meest geseksualiseerde groep, met 37,5 procent van de actrices die deels of geheel uit de kleren gaan. Ook de latinomannen worden het vaakst gelinkt aan verleiding en lust: 16,5 pro- cent wordt afgebeeld met weinig verhul- lende kledij. Het is een van de voorbeel- den dat ook culturele stereotypen binnensluipen op het witte doek. Zwarte acteurs doen het beter. Met 14,1 procent van de rollen doen ze het zelfs nipt beter dan de werkelijke 13,2 procent van de populatie. Toch worden ze vooral gecast door zwarte regisseurs. En dat zijn er maar zeven, op een totaal van 107.
Dat de kritische studie op een steenworp van Hollywood werd uitgevoerd, klinkt opmerkelijk. "Toch is de locatie logisch te
verklaren", meent Joyce Koeman, professor massacommunicatie aan de KU Leuven. "De afdeling Communicatie en Journalistiek die het onderzoek voerde, ligt in hartje Los Angeles. Daar woont een erg diverse bevolking met een grote vertegen- woordiging van de hispanics. Zij worden dagelijks geconfronteerd met ongelijke kan- sen. Het lijkt me normaal dat zo'n universi- teit naast andere onderzoeken ook de film- industrie doorlicht."
In Vlaanderen bestaan er geen soortge- lijke studies over film. Koeman: "De etni- sche vertegenwoordiging op het kleine scherm wordt dan weer wel vaak onder- zocht, zeker voor de publieke omroepen.

Dan blijkt ironisch genoeg dat de meeste diversiteit te vinden is in de aangekochte series uit de VS."
De resultaten van het Amerikaanse onderzoek mogen dan weinig verbazen, het blijft wel erg waardevol. "Dit soort studies worden veel te weinig uitgevoerd", zegt ook An van Dienderen, cineaste, antropologe en onderzoekster aan de Hogeschool Gent. "De cijfers tonen zwart op wit dat minder- heden ondervertegenwoordigd worden, voor en achter de camera. En als bepaalde bevolkingsgroepen al in beeld worden gebracht, is het vaak enkel om een cultu- rele stereotype te bevestigen. De
enige kanttekening die ik bij de studie wil plaatsen, is dat de
grote groep van 'blanke' acteurs niet wordt gedefi-
nieerd. Ook daarin kun- nen mensen met een gemengde achtergrond
zitten."

Crimineel

Het valt Van Dienderen ook op dat de ondervertegenwoordigde popula-
tie net grote liefhebbers van de Amerikaanse blockbusters zijn. "Het onder- zoek wijst uit dat Latijns-Amerikanen zo'n vierde van de filmtickets kopen, terwijl zij zichzelf amper op het scherm herkennen."
Iets wat ook Vlaamse filmmakers met een migratieachtergrond herkennen. "Als een buitenlander naar de Vlaamse televisie kijkt, ziet hij enkel de typische Vlaamse bur- ger", zegt Bilall Fallah, die samen met zijn broer de bekroonde kortfilm Broeders regis- seerde. "Wie in de stad rondloopt, zal dit ongetwijfeld erkennen: de maatschappij is veel diverser dan hoe ze gepresenteerd wordt in de film- en televisiewereld."
Fallah probeert de problematiek zelf aan te kaarten in zijn films. Ook de oprichting van een eigen castingbureau is een stap naar meer diversiteit op het grote scherm. "De doorsnee allochtoon wordt in een typi- sche Vlaamse film gecast als crimineel of als 'knuffelallochtoon'. Wij doorbreken die stereotypering door verhalen te brengen die universeel zijn. De mens is universeel en dan dient men deze ook zo voor te stellen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234