Woensdag 07/12/2022

Hollywood, een voorbeeldige ongewenste gast

De meerderheid van de Europese zenders haalt keurig het streefdoel om hun aanbod voor 50 procent uit Europese producties te laten bestaan. Maar Oostenrijk, België, Groot-Brittannië, Luxemburg, Portugal en Zweden krijgen een slecht rapport. Dat blijkt uit een rapport van de Europese Commissie waarin de gegevens van een onderzoek uit 1996 bekend gemaakt worden.

Zweden is de slechtste Europese leerling. Onderzoek wijst uit dat slechts vier van de elf Zweedse zenders zich aan de Europese richtlijn houden. Volgens die richtlijn moeten Europese zenders minstens de helft van hun zendtijd aan Europese producties besteden. De quotaregeling moet Europese film- en productiehuizen beschermen tegen het overdonderend Hollywoodiaans aanbod.

De Europese Commissie kwam tot de vaststelling dat slechts 63 procent van de 214 Europese zenders de richtlijn naleeft. Bij het vorige onderzoek in 1992 bleek 67 procent van de 105 zenders zich aan het voorschrift houdt. De landen die goede punten halen zijn dit keer Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Ierland en Nederland. Voor Italië en Spanje waren de gegevens te onvolledig om een rapport te maken.

Ons land komt er bekaaid vanaf. Slechts acht van de dertien zenders handelt in overeenstemming met de Europese richtlijn. Bij betaalzender FilmNet, het huidige Canal +, droeg slechts 25 procent van de films het etiket Europees. Nochthans bleek vorig jaar uit het antwoord op een parlementaire vraag dat de Vlaamse zenders de richtlijn wel goed naleven (zie kader).

Bij de Britse zenders bestaat slechts de helft van het aanbod uit Europese producties. Sommige zenders gingen vrijuit omdat ze zich enkel op de Japans of de Arabisch sprekende Britten richten. Satellietzenders als Cartoon Network, Fox Kids en Paramount Comedy Channel zenden bijna louter en alleen Amerikaanse programma's uit.

Gevraagd naar verantwoording diepte menige zender een resem verschoningen op. Een deel zei wel te willen, maar als jonge zender nog niet de mogelijkheid te hebben om in eigen programma's te investeren. Maar zodra ze dat wel konden zouden ze zich zeker naar de richtlijn plooien. Doelgroepenzenders klaagden dat het moeilijk was om enkel op de Europese markt documentaires en films aan te kopen.

Een derde reden die werd aangehaald is het grote prijsverschil tussen Europa en Hollywood. De meeste zenders loofden de kwaliteit van de Europese producties, maar bekenden om financiële redenen meestal voor de goedkopere Amerikaanse programma's te kiezen.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234