Donderdag 02/12/2021

'Hollywood-dollars' zijn een valabel marketinginstrument

On-linemarketingspellen leveren vrij accurate voorspellingen op

Fictieve marketingspellen op het internet, zoals de Hollywood Stock Exchange, kunnen een werkbare voorspelling van de toekomst geven. Dat beweren althans een aantal Deense en Amerikaanse onderzoekers, die de resultaten van twee on-linemarktsimulaties vergeleken met de realiteit.

Ronald Meeus

Het opzet van de Hollywood Stock Exchange (www.hsx.com) is simpel: de speler investeert fictieve Hollywood-dollars in een bepaald filmproject of een bepaalde filmster, waarvan de marktwaarde omhoog gaat wanneer zijn doen en laten in het echte leven succesvol is. HSX is een immens populaire on-linemarktsimulatie, met op dit moment al zo'n 400.000 geregistreerde deelnemers, en wordt bijna ziekelijk au sérieux genomen in Hollywood zelf: medeoprichter Max Keiser heeft een wekelijks radioprogramma in Los Angeles waarin hij de 'beursberichten' van HSX bespreekt, en is geregeld te gast in een soortgelijk programma op de Amerikaanse tv-zender NBC.

De speler wint er financieel zo goed als niets bij (sommige aandelenportefeuilles worden op eBay geveild voor een gangbare prijs van 1 echte dollar voor een miljoen Hollywood-dollars), maar volgens onderzoekers van het NEC Research Institute, de Universiteit van Pennsylvania en de Technische Universiteit van Denemarken, kan de HSX-marktwaarde van een bepaalde acteur of actrice wel van belang zijn voor de vedette zelf: wie goed scoort op de nepmarkt, maakt ook in het echte leven meer kans op kritische of commerciële successen.

De onderzoekers baseren die stelling op een studie die ze recentelijk hebben afgerond, en waarin ze de winnaars van de Emmy-, Grammy- en Academy-awards van vorig jaar doorlichtten naar hun marktwaarde op de Hollywood Stock Exchange. Wat bleek: van de genomineerde filmsterren die een HSX-notering van 10 dollar of meer per Hollywood-aandeel hadden, wonnen er tweemaal zoveel een prijs als degenen die op slechts 5 dollar waren genoteerd. Acteur Kevin Spacey, bijvoorbeeld, die vorig jaar een oscar won voor beste mannelijke hoofdrol in American Beauty, droeg vóór de uitreikingen de hoogste HSX-notering van de vijf genomineerden. Bovendien bleken de waarden die films op de Hollywood Stock Exchange hadden vergaard, vrij representatief te zijn voor hun succes aan de box office.

"Een van de voordelen van markten is het feit dat ze informatie van verschillende bronnen samenbrengen, en die gegevens aan het publiek doorspelen in de vorm van prijzen", verklaart Dr. David Pennock van het NEC Research Institute, de coördinator van het onderzoek. "Op dat gebied verschillen speelmarkten niet veel van hun equivalenten in het echte leven, waardoor ze voor marketingdoeleinden even waardevol zijn."

Een tweede on-linemarkt die de onderzoekers onder de loep namen, is de Foresight Exchange (op www.ideosphere.com). Daarop kunnen spelers, opnieuw in funny money, geld inzetten op een vooropgestelde oplossing voor bepaalde wetenschappelijke of maatschappelijke vraagstukken. Er kan bijvoorbeeld worden gewed of de wetenschap al dan niet tegen 2005 een geneesmiddel tegen het HIV zal hebben gevonden, of op de bouw van een ruimtestation op de maan tegen 2025. Volgens het onderzoek van Pennock en de zijnen is er een kans van 50 procent dat er binnen 24 jaar een basis op de maan is, maar helaas slechts een mogelijkheid van 14 procent dat HIV binnenkort uit de wereld is. Ze baseren die voorspellingen opnieuw op de marktprijs van de twee wetenschappelijke kwesties. "De markt evalueert de geloofwaardigheid van een bepaalde voorspelling door ze een marktprijs toe te kennen", vervolgt Pennock. Game markets, zoals de Hollywood Stock Exchange en de Foresight Exchange, zijn vrij accuraat in het voorspellen van toekomstige trends en kunnen dus gemakkelijk worden gebruikt als marketinginstrument. Wie ergens marktinformatie over wil vergaren, kan zelfs vrij eenvoudig, en zonder tussenkomst van de wetgever, zelf een markt in elkaar zetten. Economen kunnen bijvoorbeeld zo'n on-linemarketingspel opzetten als wetenschappelijk experiment."

De spelers blijken het spel volgens Pennock wel degelijk serieus te nemen, wat alleen maar bijdraagt aan de geloofwaardigheid van speelmarkten: "Er verandert geen echt geld van eigenaar, maar toch voelen de spelers voldoende betrokkenheid met hun aandelenportefeuilles om degelijke, geïnformeerde beslissingen te nemen."

Dr. David Pennock: 'De markt evalueert de geloofwaardigheid van een voorspelling door ze een marktprijs toe te kennen'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234