Maandag 24/01/2022

Hollandse vlegel beleeft heldhaftig avontuur

Jeugdfilm l Rotterdamse volksjongen weer op de bres in 'Pietje Bell 2'HHH

Luc Joris

De jongste jaren doet de Nederlandse speelfilm het in eigen land opmerkelijk goed. Dat kassagerinkel is voornamelijk te danken aan het succes van enkele vlotte, al of niet nostalgisch getinte jeugd- en kinderfilms zoals Kruimeltje (1,3 miljoen bezoekers), Minoes en Pietje Bell (beide meer dan 800.000 toeschouwers).

Vanuit een commercieel standpunt bezien is het natuurlijk mooi meegenomen dat die films gebaseerd zijn op klassiekers uit de Nederlandse jeugdliteratuur die telkens een nieuwe generatie van lezertjes en ouders blijven aanspreken. Ook de door Chris van Abkoude tussen 1914 en 1936 geschreven achtdelige serie over Pietje Bell, de Rotterdamse volksjongen en vlegel met het gouden hart, is nog altijd even populair (en niet alleen bij onze noorderburen). Nochtans is er een tijd geweest - we spreken 1965 - dat er actie gevoerd werd om de boekenserie in de openbare bibliotheken te verbieden, omdat de "sadistische aanleg van Pietje Bell een ongunstige invloed uitoefent op de ontwikkeling van het opgroeiende kind". Maar toen moesten Harry Potter, Luke Skywalker en co nog aan de verovering van de wereld beginnen.

Hoewel de Pietje Bell-films trouw aan de sfeer en de personages van de boeken blijven, in tegenstelling tot het nieuw geschreven verhaal van dit vervolg, is er ook geschaafd aan de figuur van de pesterige kwajongen (knap vertolkt door de elfjarige Quinten Schram, zoon van producent Dave Schram en regisseuse Maria Peters). Pietje Bell is nog altijd de onfortuinlijke pechvogel - in deze sequel belandt hij bijvoorbeeld in de gevangenis voor een diefstal die hij niet heeft begaan - maar hij wordt meer geprofileerd als held. In vergelijking met de eerste aflevering steekt Pietje ook veel minder kattenkwaad uit.

Die roekeloze inborst komt in Pietje Bell 2: De jacht op de tsarenkroon boven wanneer Pietje en zijn Bende van de Zwarte Hand achter de overvalplannen komen van Stark (Willem Nijholt), de krantenmagnaat die vanuit zijn cel als een corrupte koning regeert. Stark heeft zijn zinnen gezet op de diefstal van een tsarenkroon met een kostbare diamant. Voor die plannen zullen Pietje en de door hem licht despotisch geleide bende natuurlijk een stokje proberen te steken.

Vreemd genoeg komt deze niet altijd even handig ingeblikte plotontwikkeling pas vrij laat op gang, ook al laat de titel uitschijnen dat de hele intrige rond het kroonjuweel draait. Maar het verhaal, dat zich afspeelt in het aardig gereconstrueerde Rotterdam van de jaren dertig, heeft evenveel aandacht voor de problemen rond het huwelijk van Pietjes zus Martha (Katja Herbers) en journalist Paul Velinga (Rick Engelkens), die het hard te verduren krijgt omdat Stark het op zijn krant gemunt heeft.

Ook de oude, begripvolle meester Ster (Eric van den Donck) duikt deze keer op, terwijl onze rakker zijn beste en straatarme vriend Sproet (Frensch de Groot) opnieuw wil verzoenen met diens berouwvolle vader, opgesloten in de gevangenis. En uiteraard zijn er de onoverkomelijke perikelen met de zure en hysterische buurman-drogist Geelman (Arjan Ederveen) en zijn zoon Jozef (Stijn Westenend), naarstig op zoek naar een liefje.

Samen met de krenterige tante Caro (Marjan Luif) behoren de Geelmans trouwens tot een rits van kluchtige, kleurrijke en grotesk karikaturaal getekende personages die bij het jonge bioscoopvolkje zeker in de smaak moeten vallen. De jacht op de tsarenkroon is oerklassiek en een tikkel ouderwets, maar het blijft een heel verteerbaar kwajongensavontuur.

VERTOLKING Quinten Schram, Frensch de Groot, Rick Engelkens, Arjan Ederveen, Stijn Westenend, Willem Nijholt REGIE Maria Peters LAND Nederland speelDUUR 108 minuten

Een tikkel ouderwets kwajongensavontuur, maar de grotesk karikaturaal getekende personages vallen zeker in de smaak van het jonge publiek

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234