Woensdag 01/04/2020

Hogesnelheidslijn voor de fietser

Kaarsrecht, nauwelijks bergop, van station naar station: oude spoorlijnen zijn het ideale fietspad. De meerderheidspartijen willen daarom oude spoorlijnen gebruiken als fietspad. 'Dan moet Vlaanderen wel fors investeren', klinkt het bij de fietsersbond.

Klinkt er straks alleen nog het snorrende geluid van fietsbanden op de oude spoorweg tussen Leopoldsburg en Tessenderlo? Wel als het van de meerderheidspartijen van de regering afhangt. "De fiets is een belangrijke schakel in het voor- en natransport van de trein. Maar vaak moeten fietsers gebruikmaken van dezelfde wegen als auto's en bussen. Nochtans zijn er veilige oplossingen mogelijk, want infrastructuurbeheerder Infrabel is eigenaar van voormalige spoorbeddingen en van tracés naast bestaande spoorwegen", zegt Open Vld-Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu, die daarover een resolutie indient. CD&V en N-VA steunen die resolutie.

De timing is geen toeval. Na de zomer sluit de regering-Michel een beheerscontract af met Infrabel. Dat is volgens Lahaye-Battheu de ideale gelegenheid om onze spoorwegen beter te benutten. "In het kader van de nieuwe beheersovereenkomst vragen we dat Infrabel een lijst opstelt van spoorwegbeddingen die in aanmerking komen voor de aanleg van fietsverbindingen", zegt ze. Het is de bedoeling dat Infrabel met die lijst naar de gewesten en de provincies trekt om de fietspaden effectief te realiseren.

Volgens de Fietsersbond knelt daar het schoentje. "Dit is een schitterend plan, maar zonder bijkomende investeringen is het iets te vrijblijvend. Op dit moment investeert Vlaanderen 100 miljoen euro per jaar in fietspaden, terwijl er volgens ons al 300 miljoen euro nodig is om de bestaande doelstellingen te halen. Laat staan die extra fietspaden", zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. Hij vindt dat de overheid veel meer inspanningen moet leveren om de combinatie van de fiets en de trein aan te moedigen.

Veel oude spoorlijnen in Vlaanderen en Wallonië zijn al omgedoopt in attracties. Zoveel oude spoorlijnen schieten er niet meer over, maar er is wel nog veel plaats naast sporen die wel nog in gebruik zijn. Minstens vijftien. "Maar in principe komen bijna alle spoorlijnen in aanmerking", zegt De Cleen.

Hij verwijst naar de fiets-o-strade tussen Mechelen en Antwerpen die vorige maand werd ingefietst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234