Zondag 27/09/2020

Auto-industrie

Hogere taksen door nieuwe tests voor verbruik? Tommelein sust

Vlaams minister van Financiën Bart Tommelein (Open Vld).Beeld BELGA

Autoconstructeurs beginnen op 1 september met een waarheidsgetrouwere test om het verbruik van nieuwe auto's in te schatten. Het geschatte verbruik moet dan beter de effectieve uitstoot  weergeven. Dat verbruik zal hoger liggen dan nu het geval is. Een hogere inschrijvingstaks en verkeerstaks dus? Vlaams minister van Financiën Bart Tommelein (Open Vld) sust: "Er wijzigt niets op 1 september."

Tot nu toe gaapte er een diepe kloof tussen wat autofabrikanten als 'normverbruik' aangeven en het effectieve verbruik van een wagen. Benzineverbruik en CO2-uitstoot worden in dat normverbruik tot 40 procent lager weergegeven dan in realiteit het geval is. Met de WLTP-methode, voluit de 'Worldwide Harmonised Light vehicle Test Procedure', wil Europa een realistischer normverbruik dan wat de constructeurs nu opgeven.

Vanaf volgende maand wordt het 'echte verbruik' van nieuwe auto's dus anders gemeten. En in de meeste gevallen zal dat verbruik dan hoger liggen. 

Betrouwbaardere metingen, jawel, maar er zijn ook nadelen.

Omdat zowel de (eenmalige) inschrijvingstaks als de (jaarlijkse) verkeerstaks berekend worden op basis van de CO2-uitstoot, moet u straks meer belastingen betalen als u een nieuwe wagen koopt. Tenzij er fiscaal één en ander verandert, zullen die taksen zelfs flink hoger uitvallen , rekende mobiliteitsorganisatie VAB uit.

Vooral benzinerijders getroffen

Vooral wie een nieuwe benzinewagen koopt, kan er vanaf september bekaaid vanaf komen, vreest VAB. De organisatie zegt dat op basis van een eigen simulatie, die uitgaat van een gemiddeld meerverbruik van 15 procent bij 18 courante gezinswagens. Bij ongewijzigd beleid zal een benzinerijder 16 tot 21 procent meer betalen en een dieselrijder 5 tot 6 procent. De autosector gaat zelf uit van een meerverbruik van 15 tot 25 procent.

"VAB vraagt aan minister Tommelein zo snel mogelijk duidelijkheid wat er na de transitieperiode van een jaar gaat gebeuren." Het is "onaanvaardbaar dat benzinerijders slachtoffer zouden worden van deze nieuwe verbruikstest".

De nieuwe meetmethode is vanaf september van kracht voor nieuwe modellen. Vanaf 1 september 2018 geldt de methode voor alle nieuw verkochte wagens. 

Tommelein: "Geen paniek"

"Er wijzigt niets op 1 september", reageert minister Tommelein via zijn kabinet. "Er is echt geen reden tot paniek, er komt geen verhoging van de verkeersbelasting."

Volgens de Vlaamse financiënminister blijft de administratie gebruikmaken van het huidige systeem (NEDC) om de taksen te berekenen. "En zolang we de wetgeving niet aanpassen blijft dat ook zo."

Samen met de administratie worden de gevolgen van WLTP nog onderzocht en er was reeds overleg met Vlaams minister van Natuur Joke Schauvliege. In het najaar wordt de kwestie verder besproken, klinkt het.

Tot slot wijst de minister erop dat de verkeersbelasting deze legislatuur reeds vergroend is volgens het principe 'de vervuiler betaalt'. "Als er iets wijzigt aan de verkeersbelasting moet dat principe wat ons betreft sowieso overeind blijven." De verkeersbelasting wordt niet alleen via de CO2-uitstoot, maar ook op basis van de euronorm en de fiscale PK berekend.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234