Donderdag 30/03/2023

"Hogere maximumsnelheid op de wegen leidt tot meer verkeersdoden"

null Beeld anp
Beeld anp

De kans dat er doden vallen bij een groot ongeluk op de snelweg neemt toe naarmate de maximumsnelheid hoger is. Dat meldt de Nederlandse Volkskrant vandaag op basis van eigen onderzoek.

Redactie

Op wegen waar automobilisten 130 kilometer per uur mogen rijden vielen in 2015 één of meer dodelijke slachtoffers in 10,4 procent van de ongelukken. Dat was 7,5 procent meer dan op wegen waar de maximumsnelheid 120 kilometer per uur is. Op 100-km-wegen liep slechts 1,7 procent fataal af. Bovendien steeg het totaal aantal verkeersdoden in 2015 ten opzichte van het jaar daarvoor, met een piek op 130-km-wegen.

Zwaarder lichamelijk letsel
De cijfers ondersteunen de theorie dat ongelukken bij een hogere snelheid leiden tot zwaarder lichamelijk letsel. Wie 120 of 130 rijdt en op een paal of andere weggebruiker botst, moet een veel hardere klap incasseren dan wie met 100 kilometer per uur ergens opknalt. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) constateerde in 2012 al: "Naarmate de snelheid hoger is, resulteert een botsing in ernstiger letsel."

De Nederlandse minister van Infrastructuur Schultz meent echter dat er geen eenduidige verklaring is voor de stijging van het aantal dodelijke slachtoffers. "Dit geldt ook voor de relatie van de ongelukken met de maximumsnelheid", zegt zij in de Nederlandse krant.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234