Dinsdag 22/10/2019

Economie

Hoger minimumloon? Sociale partners moeten nog akkoord vinden over compensatie

Uittredend premier Charles Michel (MR) bij een overleg met de Groep van Tien. De uitvoering van het akkoord over de minimumlonen is voor een volgende federale regering. Beeld BELGA

De vakbonden en de werkgeversorganisaties hebben een principeakkoord om de minimumlonen in ons land met 3,5 procent te laten stijgen. Al is dat nog niet afgeklopt. ‘Er is pas een akkoord als er over andere dossiers ook overeenstemming is.’

Het plan is om de minimumlonen in november met 1,1 procent te verhogen en in april met 2,4 procent. Het minimumloon voor wie ouder dan 20 is, bedraagt op dit moment 1.655 euro bruto per maand. Een loonsverhoging van 3,5 procent staat voor een opslag van 58 euro bruto. 136.000 mensen kunnen van de maatregel profiteren. Volgens de krant De Tijd raakten de sociale partners het daarover eens in de Groep van Tien, het overlegorgaan van werkgevers en vakbonden.

Bij het ACV valt te horen dat er nog geen akkoord is. “Er liggen pistes op tafel, maar er is nog rekenwerk nodig.” Op het volgende overleg van de Groep van Tien, op 16 oktober, zou er een vervolg gebreid moeten worden aan dat principe.

Medialek

Voor de bonden zijn hogere minimumlonen een strijdpunt, voor de werkgevers liggen ze gevoelig. De Belgische minimumlonen behoren tot de hoogste van Europa. Een verdere stijging betekent hogere loonkosten. Volgens werkgevers dreigt personeel dan te duur te worden. “De verhoging van 1,1 procent is verworven, met een verdere stijging van 2,4 procent willen we alleen instemmen als ze wordt gecompenseerd”, bevestigt Unizo-topman Danny Van Assche, die betreurt dat er een lek is ontstaan in de media. Want over de mogelijke compensaties zijn de sociale partners het nog niet eens. “Er is pas een akkoord als er over andere dossiers ook overeenstemming is.” 

Unizo-baas Danny Van Assche: “De verhoging van 1,1 procent is verworven, met een verdere stijging van 2,4 procent willen we alleen instemmen als ze wordt gecompenseerd.” Beeld BELGA

Een mogelijkheid is een gerichte lastenverlaging voor lonen onder 1.900 euro. Over die compensaties wordt eveneens volgende week overlegd bij de Groep van Tien. Een wandeling in het park wordt dat niet. Er is afgesproken dat er voorlopig geen communicatie komt over de inhoud van het principeakkoord. 

De laatste aanpassing van het interprofessioneel minimumloon boven op de index werd in 2008 doorgevoerd. Een nieuwe aanpassing op zich is dus verantwoord. Maar dat de overheid het akkoord moet smeren met belastinggeld is slechts één pijnpunt. Een ander is dat de werkgevers via de taxshift, de uitbreiding van de werkbonus én straks nog de Vlaamse jobbonus al heel wat compensaties hebben gekregen. “Die compensatie voor werkgevers maakt deel uit van het interprofessioneel akkoord", klinkt het bij Van Assche.

Genuanceerd optimisme

Sinds 2008 is er veel gebeurd op fiscaal en parafiscaal vlak, met lastenverlagingen en de werkbonus. Daarom willen de sociale partners in twee stappen werken, stelt het ipa. De verhoging van het minimumloon met 1,1 procent is één deel. Een werkgroep onderzoekt een verdere verhoging, waarbij alle legale, fiscale en parafiscale elementen in rekening worden gebracht. Bedoeling is dat kostenverhogingen zo veel mogelijk vermeden worden voor de werkgevers in de betrokken sectoren, luidt het. 

“Hoe de compensatie eruitziet, maakt deel uit van het overleg, naast de koppeling aan de andere dossiers. Het is eigenlijk de bedoeling om met een pakketje akkoorden naar de politiek te stappen met de boodschap dat de sociale partners bereid zijn om akkoorden te sluiten.”

Arbeidsmarktdeskundige Stijn Baert (UGent): “Ik vind het goed dat de sociale partners elkaar nog vinden.” Beeld Stefaan Temmerman

Arbeidsmarktdeskundige Stijn Baert (UGent) is genuanceerd positief. “Ik vind het goed dat de sociale partners elkaar nog vinden en akkoorden kunnen sluiten. Dat de overheid, en dus de belastingbetaler, daarvoor mee moet opdraaien is misschien minder positief.” 

Toch vindt Baert het iets te makkelijk om daarmee het hele akkoord af te voeren. “Bij de taxshift werd de lastenverlaging breed uitgesmeerd, terwijl de laagste lonen het beter konden gebruiken. Als we de werkloosheidsval en de inactiviteitsval willen counteren en de werkzaamheidsgraad omhoog willen, wat de terechte ambitie is, dan valt hier iets voor te zeggen.” 

Als de sociale partners eruit geraken stappen ze naar de federale regering voor de verdere uitvoering. Maar omdat de regering-Michel in lopende zaken is, belandt het dossier op de tafel van de volgende federale regering.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234